شبکه های اجتماعی سایبری و توسعه فرهنگی
الموضوعات :
مطالعات توسعه اجتماعی ایران
مستوره عزت زاده
1
1 - استادیار علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
تاريخ الإرسال : 27 الثلاثاء , جمادى الثانية, 1442
تاريخ التأكيد : 27 الثلاثاء , جمادى الثانية, 1442
تاريخ الإصدار : 07 الجمعة , رجب, 1442
الکلمات المفتاحية:
شبکه های اجتماعی,
توسعه فرهنگی,
سواد فرهنگی,
سواد فرهنگی فردی,
سواد فرهنگی اجتماعی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش استفاده از شبکه های اجتماعی در توسعه فرهنگی اعضاء هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی انجام شده است. روش پژوهش پیمایشی و از ابزار پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای می باشد. حجم نمونه طبق فرمول کوکران 285 نفر مشخص شد. روایی پرسشنامه پس از ارائه به اساتید علوم ارتباطات و علوم اجتماعی تائید شد. ضریب آلفای کرونباخ برای متغیر مستقل (استفاده از شبکه های اجتماعی) و متغیر وابسته تحقیق (سواد فرهنگی و ابعاد آن) بیانگر بالابودن همبستگی درونی گویه ها و بالابودن پایایی ابزار تحقیق است. تجزیه و تحلیل داده ها در سطح توصیفی با استفاده از مشخصه های آماری نظیر فراوانی، درصد فراوانی، و در سطح استنباطی نیز با استفاده از نرم افزار SPSS و همچنین با استفاده از آزمون خی دو و ضریب همبستگی اسپیرمن انجام شده است.نتایج تحلیل همبستگی نشان می دهد که شبکه های اجتماعی در افزایش سطح سواد فرهنگی اعضاء هیئت علمی دانشگاه تاثیر مثبت دارد. همچنین استفاده از شبکه های اجتماعی در افزایش سطح سواد فرهنگی (فردی و اجتماعی) نقش دارد.
المصادر:
آذرنگ، عبدالحسین(1384). پدیده جهانی شدن وضعیت بشری و تمدن اطلاعاتی، تهران: انتشارات آگه.
اکبریه، محمدرضا(1391). نقش شبکه های اجتماعی مجازی بر جلب مشارکت اجتماعی؛ بررسی دیدگاه های دانشجویان کاربر فیس بوک در دانشگاه های شهر تهران، پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
اولسون، دیوید، 1377، رسانه ها و نماده: صورت های بیان، ارتباط و آموزش، ترجمه: محبوبه مهاجر، تهران: انتشارات سروش.
جعفری مصطفی و نرگس رییس میرزایی، 1393، تأثیر سواد فرهنگی بر توسعه توریسم فرهنگی، مجموعه مقالات دومین همایش ملی مهندسی صنایع و مدیریت پایدار، IESM’14 © ، اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان، 23 و 24 مهرماه.
رومیانی, فاطمه(1394). تاثیر سواد فرهنگی بر جامعه ی دانایی محور، کنفرانس سراسری دانش و فناوری علوم تربیتی مطالعات اجتماعی و روانشناسی ایران، تهران، موسسه برگزار کننده همایش های توسعه محور دانش و فناوری سام ایرانیان
سورین، ورنر وتانکارد، جیمز(1384). نظریه های ارتباطات، ترجمه علیرضا دهقان، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.شیروانی. 1383. وب سایت جام جم.
Alexander, B. (2008). “Web 2.0: A new wave of Innovation for Teaching and Learning”, University of Southern California, October
Bourdieu, P. (1984). Distinction: A Social Critique of the Judgement of taste, Routledge
Ellison, B. (2007). N. Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication.
Castells, M. (2007).Communication, power and Counter –power in the net work society International Journal of Communication, vol17, pp. 238-266.
Schwartz, B. (2017). Developing Cultural Literacy through Social Media in the Russian Language Classroom.Berkeley Language Center, University of California, Berkeley, August 7.
Schweize, B. (2009). "Cultural Literacy: Is It Time to Revisit the Debate?" Thought & Action 25.
Hirsch, E.D. (1987). Cultural Literacy: What Every American Needs to Know. Boston: Houghton Mifflin. ISBN 0-395-43095-X.
Hirsch, E.D. (1988). Cultural Literacy: What Every American Needs to Know. New York: Vintage Books. pp. xiv–xv, xvii, 20–21, xiii, 115, 21, 23–24.
Hirsch, E.D. (2002).The New Dictionary of Cultural Literacy (3rd Ed.). Houghton Mifflin Harcourt. ISBN 0-618-22647-8
Isik, F. (2013). Comparison of The use of Social Network in Education between North and South Cyprus. Procedia-Social and Behavioral Sciences, Vol. 103, Pp. 210-219.
Kuss, DJ. (2011). Online social networking and addiction –a review of the psychological literature.Int JEnviron Rees Public Health 8:3528-3552.
Katz, G., Tally (2010). ‘Voracious Cultural Consumption: The Intertwining of Gender and Social Status’, Time and Society, Vol. 19, No. 2.
Pachucki, M. (2015). Networks and Cultural Consumption. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, 2nd edition, Volume 16. January.
Papacharissi.Z, (2004). The virtual sphere: The internet as a public sphere, in the information society reader, Edited by Frank Webester.London and New York: Routledge.
Pempek, T. (2009). “College students' social networking experiences on Facebook”, Journal of Applied Developmental Psychology, 30: 227–238.
Polistina, K. (2003). towards environmentally sustainable lifestyles through outdoor leisure? In A. Ibbetson, B. Watson and M. Ferguson (eds) Sport, Leisure and Social Inclusion. Eastbourne: Leisure Studies Association
Yildiz, M. (2008). Cultural Literacy Project: Connecting K12 students from Turkey and the U.S. through Web 2.0 technologies. In J. Luca & E. Weippl (Eds.), Proceedings of ED-MEDIA 2008--World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunications (pp. 4511-4515).
_||_
آذرنگ، عبدالحسین(1384). پدیده جهانی شدن وضعیت بشری و تمدن اطلاعاتی، تهران: انتشارات آگه.
اکبریه، محمدرضا(1391). نقش شبکه های اجتماعی مجازی بر جلب مشارکت اجتماعی؛ بررسی دیدگاه های دانشجویان کاربر فیس بوک در دانشگاه های شهر تهران، پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
اولسون، دیوید، 1377، رسانه ها و نماده: صورت های بیان، ارتباط و آموزش، ترجمه: محبوبه مهاجر، تهران: انتشارات سروش.
جعفری مصطفی و نرگس رییس میرزایی، 1393، تأثیر سواد فرهنگی بر توسعه توریسم فرهنگی، مجموعه مقالات دومین همایش ملی مهندسی صنایع و مدیریت پایدار، IESM’14 © ، اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان، 23 و 24 مهرماه.
رومیانی, فاطمه(1394). تاثیر سواد فرهنگی بر جامعه ی دانایی محور، کنفرانس سراسری دانش و فناوری علوم تربیتی مطالعات اجتماعی و روانشناسی ایران، تهران، موسسه برگزار کننده همایش های توسعه محور دانش و فناوری سام ایرانیان
سورین، ورنر وتانکارد، جیمز(1384). نظریه های ارتباطات، ترجمه علیرضا دهقان، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.شیروانی. 1383. وب سایت جام جم.
Alexander, B. (2008). “Web 2.0: A new wave of Innovation for Teaching and Learning”, University of Southern California, October
Bourdieu, P. (1984). Distinction: A Social Critique of the Judgement of taste, Routledge
Ellison, B. (2007). N. Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication.
Castells, M. (2007).Communication, power and Counter –power in the net work society International Journal of Communication, vol17, pp. 238-266.
Schwartz, B. (2017). Developing Cultural Literacy through Social Media in the Russian Language Classroom.Berkeley Language Center, University of California, Berkeley, August 7.
Schweize, B. (2009). "Cultural Literacy: Is It Time to Revisit the Debate?" Thought & Action 25.
Hirsch, E.D. (1987). Cultural Literacy: What Every American Needs to Know. Boston: Houghton Mifflin. ISBN 0-395-43095-X.
Hirsch, E.D. (1988). Cultural Literacy: What Every American Needs to Know. New York: Vintage Books. pp. xiv–xv, xvii, 20–21, xiii, 115, 21, 23–24.
Hirsch, E.D. (2002).The New Dictionary of Cultural Literacy (3rd Ed.). Houghton Mifflin Harcourt. ISBN 0-618-22647-8
Isik, F. (2013). Comparison of The use of Social Network in Education between North and South Cyprus. Procedia-Social and Behavioral Sciences, Vol. 103, Pp. 210-219.
Kuss, DJ. (2011). Online social networking and addiction –a review of the psychological literature.Int JEnviron Rees Public Health 8:3528-3552.
Katz, G., Tally (2010). ‘Voracious Cultural Consumption: The Intertwining of Gender and Social Status’, Time and Society, Vol. 19, No. 2.
Pachucki, M. (2015). Networks and Cultural Consumption. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, 2nd edition, Volume 16. January.
Papacharissi.Z, (2004). The virtual sphere: The internet as a public sphere, in the information society reader, Edited by Frank Webester.London and New York: Routledge.
Pempek, T. (2009). “College students' social networking experiences on Facebook”, Journal of Applied Developmental Psychology, 30: 227–238.
Polistina, K. (2003). towards environmentally sustainable lifestyles through outdoor leisure? In A. Ibbetson, B. Watson and M. Ferguson (eds) Sport, Leisure and Social Inclusion. Eastbourne: Leisure Studies Association
Yildiz, M. (2008). Cultural Literacy Project: Connecting K12 students from Turkey and the U.S. through Web 2.0 technologies. In J. Luca & E. Weippl (Eds.), Proceedings of ED-MEDIA 2008--World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunications (pp. 4511-4515).