نقد دیویسها بر تئودیسه پرورش روح جان هیک
الموضوعات :
1 - ندارد
الکلمات المفتاحية: پرورش روح, درد و رنج, تکامل, رنجهای بیوجه و گزاف,
ملخص المقالة :
تئودیسه جان هیک با عنوان پرورش روح یکی از راه حلهای مطرح در پاسخ به مسألهی شر است که برگرفته از نظریه ایرنائوس است. ادعای هیک در تئودیسه پرورش روح این است که خداوند در جهان کنونی مشکلات و شرور زیادی را پدید آورده تا انسان در رویارویی با آنها و مبارزه و تلاش برای برطرف کردن آنها فضایل والای انسانی و اخلاقی را کسب کند و همانند مسیح شبیه خدا شود. این ادعا از سوی دو تن از فیلسوفان معاصر یعنی استفان تی. دیویس و برایان دیویس بررسی و نقادی شده است. به نظر آنها ادعای هیک صحیح نیست و موارد نقض متعددی برای آن ارائه می دهند. از جمله این موارد این است که اگر شرور به تدریج انسانها را به تکامل نزدیک میکند پس باید انسانهای هر عصری نسبت به اعصار پیش از خود روحانیتر باشند؛ در حالیکه چنین نیست. هم چنین برخی شرور از جمله شرور بی وجه و گزاف نه تنها انسان را متکامل نمی کند بلکه گاهی نتیجه برعکس می دهد.
4.Hick, J., (a), Evil and the God of Love, Palgrave Macmillan, 2007.
5.-------- (b), “D. Z. Phillips1 on God and evil”, Religious Studies 43, Cambridge University Press, 2007.
6.---------,an Interpretation of Religion, Human Response to the Transcendent, Yale university press, 1989.
7.--------, Death and Eternal Life, West Minster John Knox Press, 1994.
8.Davies, B., The Reality of God And the Problem of Evil, Continum, London, New York, 2006.
9.Davis, S., Encountering Evil, Live Options in Theodicy, West minster John Knox Press, 2001
10. Hume, D., DialoguesConcerningNaturalReligion, edited by Kemp Smith, Prentice Hall, 1947.
11. Irenaeus,TheDemonstrationoftheApostolicPreaching, Robinson Armitage(ed.), Published by Macmillan, Christian Classic Eternal Library, 1920.
12. St. Augustine, Enchiridion: On Faith, Hope, and Love, Albert C. Outler(trans.), MCMLV, 1955.
13. Stuart Mill, J., Three Essays on Religion, Cossimo Classic, 2008.