بررسی دیدگاه علامه طباطبایی و شاگردان در مسألهی علم
الموضوعات :قاسم پورحسن درزی 1 , مریم سلگی 2
1 - ندارد
2 - مسؤول مکاتبات
الکلمات المفتاحية: علم, عالم, معلوم, نفس ناطقه, عوالم وجود, علم حصولی, علم حضوری,
ملخص المقالة :
علامه طباطبایی علم را به حضور امری مجرد برای امری مجرد تعریف می کند، امر مجرد اول در علم حضوری همان وجود معلوم است و در علم حصولی صورت یا ماهیت معلوم است و امر مجرد دوم همان نفس عالم است. برای اثبات مجرد بودن دو امر مذکور ادله ای از طرف جناب علامه و دیگر فلاسفه معاصر اسلامی بیان شده است که به نظر می رسد اولین قدم در هستی شناسی علم بیان همین ادله تجرد نفس و صور ادراکی است. از دیگر اصولی که می تواند ما را در هستی شناسی علم یاری کند، عوالم وجود و انطباق آنها بر هم، اتحاد علم و عالم و معلوم و بازگشت علم حصولی به حضوری است که در این نوشتار به تفصیل به آنها خواهیم پرداخت.