جایگاه حرکت در مراتب ادراکی فضاهای معماری، مبتنی بر نظریه حرکت جوهری ملاصدرا
الموضوعات :مهدی بنیاسدی باغمیرانی 1 , سید بهشید حسینی 2 , آزاده شاهچراغی 3
1 -
2 -
3 -
الکلمات المفتاحية: حرکت, ادراک فضا, حرکت جوهری, مراتب ادراکی, ملاصدرا,
ملخص المقالة :
ادراک در فلسفه و معماری، عجین با مفهوم حرکت است. مخاطب با حضور و حرکت در فضا، هم راستا با نظریه حرکتجوهری ملاصدرا، شامل مراتبی از حرکت میشود که سطح ادراک مخاطب را از سطح مادی به سطح معنوی ارتقاء میدهد. این سیر ادراک مبتنی بر حرکت در فضاهای معماری، قابل انطباق با مراتب ادراکی ملاصدرا میباشد. فلذا پژوهش حاضر، بین رشتهای و از نوع کیفی با رویکرد تطبیقی-تحلیلی است. هدف این پژوهش، واکاوی مراتب حرکتی در فضاهای معماری، و سپس انطباق سیر ارتقاء ادراک از سطح مادی به معنوی در فضاهای معماری، با مراتب ادراکی ملاصدرا است. سئوالات کلیدی این است که: حرکت در فضاهای معماری چگونه زمینه ارتقاء ادراک از سطح مادی به معنوی را فراهم میکند؟ و مراتب حرکتی در فضاهای معماری، چگونه با مراتب ادراکی ملاصدرا قابل انطباق است؟ نتایج نشان میدهد که در بازخوانش مباحث ادراکی ملاصدرا در فضاهای معماری، ایجاد درک حضوری، مستلزم اتحاد عاقل و معقول بهواسطه حرکت ناظر در فضاست. فرد با حرکت در فضا، مراتبی حرکتی را تجربه میکند، که در ابتدا ادراک را مشمول لایهی حسی میکند؛ اما با حرکت در مراتب بالاتر، ادراک به لایهی معنوی تعلق میگیرد، که با مراتب ادراکی ملاصدرا هم خوانی دارد.
_||_