برنامه ریزی استراتژیک توسعه گردشگری در بافت تاریخی شهرها (مورد مطالعه: بافت تاریخی شهر خرم آباد)
الموضوعات :
پروانه زیویار
1
,
سمیه تیموری
2
1 - گروه جغرافیا، واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه شهرسازی، واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: شهر خرمآباد, برنامهریزی استراتژیک, توسعه گردشگری, بافت تاریخی,
ملخص المقالة :
امروزه گردشگری برجستهترین و کارآمدترین کارکردهای اقتصادی محسوب شده که دستآوردهای اقتصادی،-اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بسیاری را برای پیشگامان آن میتواند به ارمغان آورد. این پدیده هماکنون بهعنوان یکی از بنیانهای جهانیسازی و نماد بارز درهم فشردگی فضا زمان شناخته میشود. گردشگری تاریخی که بافت قدیمی و کهن شهرها را در برمیگیرد تأثیر بسزایی در ساختار فضایی و کارکردی یک شهر دارد. لذا هدف پژوهش حاضر برنامهریزی استراتژیک بهمنظور توسعه گردشگری دریافت تاریخی شهر خرمآباد میباشد. روش پژوهش حاضر توصیفی تحلیلی مبتنی بر مطالعات اسنادی و میدانی با استفاده از مدل استراتژیک SWOT ودرگام بعد راهبردهای ارائهشده با استفاده از روش ماتریس کمّی (QSPM) محاسبه میشوند. نتایج پژوهش نشان میدهد راهبرد تهاجمی(SO) (بهرهگیری از حداکثر نقاط قوت و فرصت) با امتیاز 42/3 در اولویت اول و راهبرد رقابتی (ST)(دوری از تهدیدات و استفاده از فرصتها) با امتیاز 63/2 در اولویت دوم بهعنوان مهمترین راهبردهای توسعه بافت تاریخی شهر شناخته شدند
_||_