شناسایی و تحلیل عوامل کلیدی توسعۀ حمل و نقل محور (TOD) با تأکید بر ساختار کلان شهری (مورد: تبریز)
الموضوعات :آرزو کریمی رهنما 1 , مهسا فرامرزی اصلی 2 , سیروس جمالی 3 , داریوش ستارزاده 4
1 - دانشجوی دکتری شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران
2 - نویسنده مسؤل، استادیار،گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران
3 - استادیار، گروه معماری، دانشکده هنر و معماری،واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی ، تبریز، ایران
4 - دانشیار، گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
الکلمات المفتاحية: گراندد تئوری, ساختار شهری, تبریز, توسعۀ شهری, توسعۀ حمل و نقل محور,
ملخص المقالة :
رشد روز افزون جمعیت و خودرو، توسعۀ سریع و صنعتی شهرهای بزرگ ، شکل گیری شهرهای حاشیه ای و جدید در اطراف شهرهای بزرگ با توجه به عدم پیروی این رشد و توسعه از یک الگو و استاندارد مناسب توسعۀ شهری، منطقه ای و ناحیه ای، بر مشکلات و پیچیدگی های زندگی در این شهرها و ارتباطات بین شهری افزوده است و مجموعۀ این عوامل، توجه اندیشمندان شهری را به ارائۀ ایدۀ جدید توسعه بر پایۀ توسعۀ حمل و نقل محور است، سوق داده است، که اصول ابتدایی آن مبتنی بر توسعۀ حمل و نقل همگانی و اختلاط کاربری ها بوده است. بر این اساس، در این راستا، هدف پژوهش حاضر، شناسایی متغیرهای کلیدی توسعۀ حمل و نقل محور مستخرج از روش داده بنیاد است که بر این اساس تأثیرگذارترین و تأثیرپذیرترین متغیرهای دخیل در این توسعه شناسایی گردد بر این اساس، 10 عامل کلیدی تأثیرگذار شامل مطالعات جامع حمل و نقل، فرهنگ استفاده از وسائط نقلیۀ عمومی، افزایش ارزش زمین ، اختلاط کاربری ها و مجتمع های ایستگاهی، افزایش درآمد خانوار، افزایش اشتغال و خدمات رسانی، همکاری بخش خصوصی و دولتی و مردم محلی، طراحی اتومبیل محور فضا، نوع و عملکرد کریدور و ایستگاه، مدیریت تقاضای حمل و نقل و15 عنصر کلیدی بسیار تأثیرپذیر شامل وحدت فضایی و توازن کاربری ها، مطالعات جامع حمل و نقل، امنیت عمومی، فرهنگ استفاده از وسائط نقلیۀ عمومی، افزایش ارزش زمین، طراحی بوم محور و انسان مدارانه اماکن، حمل و نقل غیرموتوری، مدیریت تقاضای حمل و نقل، فضاهای عمومی و باز و تفریحی که بیشترین نقش را در آیندۀ توسعۀ TOD در شهر تبریز دارند انتخاب شدند.
_||_