بررسی تاثیر بازار گرایی (محوری) برعملکرد کسب وکار و مدیریت واحد (یکپارچه) شهری
الموضوعات : مطالعات مدیریت شهریاحسان الماسی 1 , فرشته شجاعی 2 , محمد طاهری روزبهانی 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت کسب و کار (گرایش بازاریابی)، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد ایران.
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت کسب و کار (گرایش بازاریابی)، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد ایران.
3 - استادیارگروه مدیریت دولتی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران (نویسنده مسئول، taheriiroozbahani@gmail.com)
الکلمات المفتاحية: بازار گرایی, عملکرد کسب وکار, مدیریت واحد شهری و شهر خرم آبا,
ملخص المقالة :
مقدمه: در بازارهای بسیار رقابتی، همه واحدهای شرکت بایستی توجه خود را بر عملکرد مورد پسند مشتری متمرکز کنند. بازارگرایی و تأثیر آن بر عملکرد کسب و کار از جمله مباحث مهم و محوری در مدیریت بازار و مشتری است. بازار محوری موجب میشود که شرکتها بر جمع آوری مداوم اطلاعات مرتبط با نیازهای مشتریان هدف و توانمندیهای رقبا و کاربرد این اطلاعات در جهت خلق ارزش برتر برای مشتریان تمرکز کنند.روش پژوهش: تحقیق حاضر با هدف بازار گرایی (محوری) برعملکرد کسب وکار ومدیریت واحد (یکپارچه) شهری انجام شد. روش مورد استفاده در این تحقیق از لحاظ روش توصیفی-پیمایشی و از لحاظ هدف کاربردی و از شاخه میدانی میباشد. جامعه آماری تحقیق، مهمترین دستگاههای اجرایی حوزه مدیریت شهری که فعالیتهای مشابه ومتداخل درحیطه مدیریت شهری انجام میدهند، ازجمله: شهرداری، استانداری، شرکت مخابرات، آب وفاضلاب،گاز و شرکت توزیع برق منطقه ای است؛ نمونه موردنظر از بین مدیران و معاونان این شرکت ها و سازمان ها که با مبحث روابط بین سازمانی و مدیریت یکپارچه شهری آشنایی داشتهاند، انتخابشده است. با توجه به حجم جامعه آماری(150نفر) حجم نمونه 108نفر108- با استفاده از جدول مورگان -حاصل گردید. روش نمونه گیری بصورت تصادفی ساده یا سیستماتیک میباشد. در این تحقیق از پرسشنامههای استاندارد مدیریت یکپارچه شهری محقق ساخته بابایی و ابراهیمی (1395)، سنجش مدیریت فرآیند کسب و کار با پرسشنامه محمدزاده قلعه جویی و بیداریان(۱۳۹۶) و پرسشنامه استاندارد بازارگرایی توسط نارور و اسلاتر ۱۹۹۰استفاده شد. جهت بررسی پایایی پرسشنامهها آلفای کرونباخ محاسبه گردید که حاکی از پایایی مطلوب پرسشنامهها بود.یافتهها: نتایج حاکی از آن است که بازار گرایی (محوری) برعملکرد کسب وکار ومدیریت واحد (یکپارچه) شهری تاثیر مثبت و مستقیمی دارد. (0.05>p) و پاسخ غالب به تمام گویهها زیاد بوده است.نتیجه گیری: نتایج حاصله میتواند برای مدیرانی که قصد ارتقای عملکرد سازمان خود را با اتخاذ راهبردهای بازارمحور دارند، راهگشا باشد.
اذریان، میلاد؛ حاجی پور شوشتری، عبدالحمید(1400). تاثیر بازارگرایی واکنش پذیر و بازارگرایی فعال بر نوآوری کسب و کار با نقش تعدیل گر انعطافپذیری استراتژیک در شرکتهای بیمه آسیا. پژوهشهای علوم مدیریت زمستان 1400 - شماره 9
اسماعیلی نیری، رضا،1399،تاثیر بازارگرایی و کارآفرینی بر عملکرد کسب و کار،هفتمین کنفرانس بین المللی پژوهشهای نوین در مدیریت،اقتصاد،حسابداری و بانکداری.
بابایی، مهناز. ابراهیمی، سعید (1395). مطالعه و بررسی مؤلفههای مدیریت یکپارچه در شهر اصفهان. اقتصاد شهری سال اول بهار 1395 شماره1.
جعفری پور، علی (1393) ،بررسی رابطه همسویی بین مشخصههای محیطی کسب و کار، اولویتهای رقابتی و ساختار زنجیره تامین با عملکرد کسب و کار ،پایان نامه کارشتاسی ارشد مدیریت بازرگانی ،دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد.
حیاتی، مصطفی و عبدالمنافی، سعید و فرجام، سعید،1397،بررسی تاثیر بازارگرایی بر عملکرد کسب و کار،هفتمین کنفرانس ملی کاربردهای حسابداری و مدیریت،تهران.
خجسته پور، فرزاد (۱۳۹۲). مدیریت شفاف منابع انسانی بازار محور: یک مدل کیفی کاربردی. تهران: پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه نور طوبی.
رحیمی، اضغر (1393). بررسی راهکارهایی برای ایجاد مدیریت واحد(یکپارچه) شهری. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پردیس البرز.
رمضانی شیروانی، زهرا و رمضانی شیروانی، ام البنین،1395،تاثیر بازاریابی بر کارآفرینی و نقش آن در توسعه کسب و کارکشور،اولین کنفرانس بین المللی کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری، شیراز.
سیدکلالی، نادر. طباطباییپور، سید معین.طورانی، مصطفی (1395). بازارگرایی بهمثابۀ یکی از انواع جهتگیریهای استراتژیک شرکتی: مفهوم، پیشایندها و نتایج. چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک.
شعرباف،محمد(1391)، تاثیر بازارگرایی بر عملکرد شرکتهای تولید کننده مبلمان و دکوراسیون منزل،پایان نامه کارشناسی ارشد،مدیریت اجرایی،دانشگاه آزاداسلامی.
عظیمی، پرنیس (1392) ، تأثیر بازارگرایی بر عملکرد برند با توجه به نقش برند گرایی (مطالعه موردی شرکتهای تولیدی شهرک صنعتی رشت) ،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی ، دانشگاه آزاد اسلامی رشت.
قرخلو، مهدی؛ حسینی، سید هادی. (1386). شاخصهای توسعه پایدار شهری. مجله جغرافیا و توسعه ناحیهای، 4(8)، 177- 157.
کامیار. غلامرضا (1385). حقوق شهری و شهرسازی. تهران: انتشارات مجد.
محمدی نژاد، زهرا. بخشنده، قاسم. (1401). نقش بازارگرایی و ابعاد آن در بهبود عملکرد کسب و کارهای کوچک و متوسط : یک فراتحلیل. توسعه کارافرینی، دوره 15، شماره 2 - شماره پیاپی 56.
محمدیان، ایوب (1400). پیاده سازی مدلهای کسب وکار تجارت الکترونیک. انتشارات : ادیبان روز.
میرزائی، رضا،1401،نقش و جایگاه بازاریابی شهری در حکمروایی شهری معاصر،پنجمین کنفرانس بین المللی ایدههای راهبردی در معماری، عمران و شهرسازی ایران،مشهد.
_||_Alqahtani, N., and Uslay, C. 2020. Entrepreneurial marketing and firmperformance: Synthesis and conceptual development. Journal of Business Research, 113(1): 62-71.
Armario, Julia M.; Ruiz, David M.; Armario, Enrique M. (2008). "Market Orientation and Internationalization in Small and Medium-Sized Enterprises". Journal of Small Business Management. 46 (4): 485–511.
Fatoki, O. 2019. Entrepreneurial Marketing and Performance of Small and Medium Enterprises in South Africa. Journal of Reviews on Global Economics, 8(1): 1429-1437.
Sok, P., Snell, L., Lee, W. J.T., and Sok,K.M. 2017. Linking entrepreneurial orientation and small service firmperformance through marketingresources and marketing capability: Amoderated mediation model. Journal ofService Theory and Practice, 27(1): 231-249.
Wales, W. J. (2016). Entrepreneurial orientation: A review and synthesis of promising research directions. International Small Business Journal, 34(1), 3-15.
Schneider, S. (2017), “How to approach business model innovation: the role ofopportunities in times of (no) exogenous change”, R&D Management, Vol. 49 No No. 4, pp. 399-420.
Yang, D., Wei, Z., Shi, H., and Zhao, J. (2020). Market orientation, strategic flexibility and business model innovation. Journal of Business and Industrial Marketing. 1(2): 211-232.
Batra, S. & Magala, S. (2016). Do new ventures benefit from strategic change or persistence? A behavioral perspective. Journal of Organizational Change Management, 29.