نقش استقرار دولت الکترونیک بر اثربخشی شرکتهای بیمه (مورد مطالعه شرکت سهامی بیمهایران)
الموضوعات : مطالعات مدیریت شهرینسترن صادق 1 , سید عبدالله سجادی 2 , سید وحید عقیلی 3
1 - مسئول مکاتبات
2 - ندارد
3 - ندارد
الکلمات المفتاحية: دولت الکترونیک, اثربخشی, شرکتهای بیمه, بیمهایران,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: در این مقاله به شناسایی نقش استقرار دولت الکترونیک بر اثربخشی شرکتهای بیمه پرداخته شده است. مهمترین مسئلهای که مورد پیگیری قرار میگیرد این است که آیا استقرار دولت الکترونیک بر اثربخشی شرکتهای بیمه نقش دارد؟ و اینکه آیا استقرار دولت الکترونیک بر جلب رضایت مشتریان، بر انتقال سریع و صحیح اطلاعات و کاهش هزینههای شرکتهای بیمه نقش دارد؟ روش پژوهش: به منظور اجرای پژوهش یک فرضیه اصلی و سه فرضیه فرعی با استفاده از روش میدانی و تکنیک پرسشنامه مورد بررسی قرار میگیرد. در این مقاله با مبنا قرار دادن مؤلفههای رویکرد ذینفعان استراتژیک در مدل اثربخشی سازمان، شاخصهای مناسب جهت ارزیابی نقش استقرار دولت الکترونیک بر اثربخشی شرکتهای بیمه تعریف شد و بر اساس آن دو پرسشنامه تهیه و تدوین شد. پرسشنامههای طراحی شده از میان مدیران و کارشناسان عملیاتی در شرکت بیمه ایران و مشتریان آن تکمیل شده است. یافتهها: از دید مشتریان، بهکارگیری ابزارهای دولت الکترونیک سبب بهبود میزان رضایتمندی آنها میشود همچنین مدیران و کارشناسان شرکت بیمه نیز معتقدند که استقرار دولت الکترونیک بر انتقال سریع و صحیح اطلاعات و بر کاهش هزینههای شرکتهای بیمه نقش دارد نتیجهگیری: استقرار دولت الکترونیک منجر به بهبود روشهای سنتی انتقال اطلاعات، افزایش سرعت در ارائه خدمات، بهبود خدمات پس از فروش با هزینه کمتر، بهبود اطلاعرسانی خدمات بیمهای، معرفی خدمات جدید، افزایش درجه اطمینان در بررسی درخواستها و ارائه خدمات، سهولت خرید خدمات بیمهای، سهولت ارتباط با مشتریان و در نتیجه افزایش سهم بازار، افزایش درآمد خالص شرکت بیمه، کاهش هزینههای توزیع و فروش و بازاریابی و سایر هزینههای عملیاتی میشود.همچنین منجر بهبرقراری راحتتر ارتباط درون سازمانی، سهولت در دریافت وپرداختهای وجوه مربوطه با صحت و سرعت بالاتر، دسترسی سریع به آمار و گزارشهای دقیق خواهد شد. در نهایت در محیط رقابتی امروز و با افزایش شرکتهای بیمه استفاده از خدمات دولت الکترونیک و توسعه آن برای شرکتهای بیمه یک ضرورت احساس میشود