تبیین تاثیر ابعاد سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان
الموضوعات : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزیبهمن خسروی پور 1 , مسعود برادران 2 , آمنه سواری ممبنی 3 , علی زلکی نژاد 4
1 - استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، اهواز، ایران
2 - دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان
3 - دکتری ترویج و آموزش کشاورزی و توسعه روستایی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، اهواز، ایران
4 - دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی, کارآفرینی سازمانی, نوآوری, سازمان جهاد کشاورزی,
ملخص المقالة :
هدف اصلی پژوهش حاضر تبیین تأثیر ابعاد سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان، بوده است. روش تحقیق پیمایشی و ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساختهای بود که روایی ظاهری و محتوایی آن، توسط گروه متخصصان تأیید شد و برآورد پایایی پرسشنامه نیز با محاسبهی آلفای ترتیبی تأمین شد (93/0= α). جامعه آماری این پژوهش کل کارشناسان شاغل در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان بوده است (293=N) که تعداد 165 نفر از آنان به روش تصادفی ساده انتخاب شدهاند. پردازش دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS25 انجام شد. بنابر یافتهها وضعیت سرمایه اجتماعی در 3 بعد ارتباطی، شناختی و ساختاری (میانگین= 79/2 از 5 و انحراف معیار= 86/0) و کارآفرینی سازمانی در 4 بعد نوسازی، نوآوری، ریسک پذیری و پیشگامی (میانگین= 49/2 از 5 و انحراف معیار= 02/1) در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان به میزان کمتر از متوسط ارزیابی شده است. یافتههای رگرسیون ترتیبی به منظور تعیین میزان تأثیرگذاری سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان نیز نشان داد کـه بر اساس ضریب ناگل کرک، متغیـرهـای مسـتقل ارتباطی، شناختی و ساختاری به عنوان 3 بعد سرمایه اجتماعی، توانستهاند 59 درصد از احتمال واریانس متغیر وابسته کارآفرینی سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان را تبیین کرده است. استناد به یافتههای این پژوهش ضمن توجه بیشتر به مقولهی سرمایهی اجتماعی در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان، میتواند در برنامهریزیها و سیاستگذاریهای کلان برای ارتقای فعالیتهای کارآفرینانه در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان مؤثر واقع گردد.