شناسایی چالشها و مشکلات آموزش عالی کشاورزی با استفاده از نظریهی مبنایی
الموضوعات : Agricultural Extension and Education Researchفاطمه کریمی اعتماد 1 , جعفر یعقوبی 2 , عبدالحمید پاپ زن 3
1 - دانشجوی دکتری رشته ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه زنجان، ایران
2 - دانشیار گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه زنجان، ایران
3 - دانشیار گروه ترویج، و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه رازی کرمانشاه، ایران
الکلمات المفتاحية: کشاورزی, آموزش عالی, اثربخشی آموزشی, برنامه ریزی آموزشی,
ملخص المقالة :
محیط زیست و توسعه روستایی، رسالت خطیری برای توسعه پایدار این بخش دارند. آموزش عالی کشاورزی همچون سایر بخشهای آموزش عالی با مشکلات و موانعی روبه رو است. هدف پژوهش حاضر شناسایی چالش ها و مشکلات موجود در آموزش عالی کشاورزی بود. رویکرد این پژوهش، کیفی و به روش نظریه مبنایی یا داده بنیان میباشد، که در آن برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز از مصاحبه نیمه ساختارمند با 32 نفر از صاحب نظران دانشگاهی، فارغ التحصیلان، کارآفرینان کشاورزی و مدیران جهاد کشاورزی در استان زنجان استفاده شده است. با تحلیل متن مصاحبه ها، طی کدگذاری باز تعداد 335 گزاره مفهومی در ارتباط با هدف تحقیق استخراج شد. این مفاهیم، طی کدگذاری محوری، در قالب 82 خرده مقوله و سپس طی کدگذاری انتخابی در 7 مقولهی کلی دسته-بندی شدند. طبق این دستهبندی مهمترین موانع و مشکلات آموزش عالی کشاورزی شامل موانع آموزشی-پژوهشی، ساختاری، اقتصادی، فردی-مهارتی، فرهنگی-اجتماعی، اداری- سازمانی و زیربنایی میباشند.
