بررسی عوامل اثرگذار بر نوآوری بازاریابی خوشه کسبوکار خرما در استان خوزستان
الموضوعات : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزیمسعود حکمت 1 , مهدی میردامادی 2 , سیدجمال فرجاله حسینی 3 , داود ثمری 4 , محسن ابراهیمپور 5
1 - گروه توسعه کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 - دانشیار گروه توسعه کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانسردبیر
3 - دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
4 - دانشیار گروه ترویج کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، کرج، ایران
5 - مؤسسه پژوهشهای برنامهریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: خوشه کسبوکار, خرما, بازاریابی, نوآوری, استان خوزستان,
ملخص المقالة :
هدف از انجام تحقیق، شناسایی عوامل مؤثر بر نوآوری در بازاریابی خوشه کسبوکار خرما در استان خوزستان بود. تحقیق حاضر ازلحاظ ماهیت موضوع، از نوع پژوهش های کمی و ازنظر هدف از نوع کاربردی است. ازلحاظ روش تحقیق، توصیفی همبستگی و تحلیلی از نوع علی ارتباطی، ازنظر کنترل متغیرها و به لحاظ زمانی، پیشین پژوهی می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران، معاونین و مسئولین بازاریابی کارگاه های تولید و فراوری خرما، عضو خوشه کسبوکار خرمای استان خوزستان میباشد. تعداد این کارگاه ها 67 عدد بوده که 392 تن در آن ها در زمینه بازاریابی اشتغال دارند. در این تحقیق جهت تعیین جمعیت موردمطالعه از روش نمونه گیری متناسب استفاده گردید و تعداد نمونه موردنظر بهتناسب جمعیت روستاها انتخاب شدند. با استفاده از جدول ارائه شده از سوی مورگان و کرجسی (1970) و با توجه به تعداد نفرات و حجم جامعۀ مورد مطالعه تعداد نمونۀ این تحقیق 190=n نفر برآورد گردید. متغیر وابسته تحقیق، ابعاد نوآوری بازاریابی در خوشه کسبوکار خرما بوده و متغیرهای مستقل شامل ویژگیهای فردی، عوامل سیاستگذاری، عوامل زیرساختی، عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی، عوامل مدیریتی، عوامل آموزشی بود. نتایج حاصل از رگرسیون گامبهگام نشان داد که پنج متغیر عوامل سیاست گذاری، عوامل آموزشی، عوامل اجتماعی، عوامل اقتصادی و عوامل مدیریتی بهطور تعاملی 3/83 درصد از تغییرات متغیر وابسته تحقیق را تبیین نمودند. همچنین نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که عوامل آموزشی ترویجی بیشترین اثر مستقیم و غیرمستقیم را بر متغیر وابسته داشته است.
حدادپور، ک. (1391). تعاون و نقش آن در توسعه اقتصادی کشور. وبگاه رسمی اداره کل تعاون، کار و امور اجتماعی استان البرز، قابلدسترس در:http://alborz.mcls.gov.ir/fa/article/116
خامسی، س. ج. (1392). آسیبشناسی توسعه خوشههای صنعتی در ایران، موردمطالعه خوشه صنعتی ادوات کشاورزی جویبار. پایاننامه دوره کارشناسی ارشد، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
صافیسیس، ی.، کرمیدهکردی، ا.، و حسینی، س. م. (1393). تحلیل سرمایه اجتماعی کنشگران و منابع اطلاعاتی نظام نوآوری کشاورزی در پذیرش نوآوریها از سوی کشاورزان (پژوهشی در شهرستان شبستر در استان آذربایجان شرقی). پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی، سال 7، شماره 2، صفحات 50-35.
علیمیرزایی، ع.، اسدی، ع.، و طهماسبی، م. (1390). موانع توسعۀ بنگاههایکوچک و متوسط کارآفرین روستایی در استان خوزستان (مطالعه موردی: صنایع تکمیلی خرما). توسعه کارآفرینی، سال 3، شماره 12، صفحات 184 -165.
کفاشپور، آ.، کاریزنوئی، ا.، حسینیمقدم، س. م. ر. (1393). بررسی عوامل مؤثر بر جذب مشتریان جدید، توسط مشتریان وفادار، در بازاریابی شبکهای (مطالعه موردی: برندهای شناخته شده صنایع غذایی). اولین همایش ملی بازاریابی: فرصتها و چالشها، مشهد.
میرزاجانی، ل. (1390). اهمیت بازاریابی محصولات کشاورزی در استان خوزستان. پایاننامه کارشناسی ارشد، گروه مدیریت کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، دانشکده کشاورزی.
مهدیپور، ا.، صدرالاشرافی، س. م.، و کرباسی، ع. ر. (1384). بررسی بازاریابی محصول سیبزمینی در ایران. مجله علمی – پژوهشی علوم کشاورزی، سال 11، شماره 3، صفحات 131-121.
Ghane, S. (2014). Resume of Iran Date Market And Its Potential To Enter The Eu Market. Advances in Environmental Biology, 8(9): 363-372.
Moreira, J., Silva, M. J., Simões, J., & Sousa, G. (2015). DRIVERS OF MARKETING INNOVATION IN PORTUGUESE FIRMS. Economic Interferences, 14(31): 195-206.
Mumtaz Baloch, A., & Gopal Thapa, B. (2014). Agricultural extension in Balochistan, Pakistan: Date palm farmers’ access and satisfaction. Journal of Mountain Science, 11(4):1035-1048.
Scheer, G., & Von Zallinger, L. (2007). CLUSTER MANAGEMENT A PRACTICAL GUIDE. Technische Zusammenarbeit (GTZ) GmbH, Deutsche Gesellschaft, pp: 37-38.
_||_