شناسایی موانع و راهبردهای بهبود نظام آموزشی هنرستانهای کشاورزی استان خوزستان (از دیدگاه هنرجویان و هنرآموزان)
الموضوعات : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزیمحمد مرادی 1 , احمدرضا عمانی 2
1 - دانشآموخته کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
2 - دانشیار ترویج و آموزش کشاورزی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
الکلمات المفتاحية: هنرستان کشاورزی, موانع و مشکلات, راهبردهای بهبود, خوزستان,
ملخص المقالة :
هدف از این تحقیق بررسی وضعیت نظام آموزشی هنرستانهای کشاورزی استان خوزستان میباشد. روش تحقیق از لحاظ نحوه جمعآوری اطلاعات از نوع تحقیقات پیمایشی است. در این تحقیق هنرآموزان و هنرجویان هنرستانهای کشاورزی استان خوزستان به ترتیب به تعداد 53 و 801 نفر جامعه آماری این تحقیق را تشکیل دادند. تعداد نمونه از بین هنرجویان، 260 نفر برآورد گردید. در خصوص هنرآموزان از روش تمام شماری استفاده گردید و کلیه 53 نفر مورد مطالعه قرار گرفتند. به منظور ارزیابی روایی ابزار تحقیق، از روش پانل متخصصان و پایایی از ضریب کرونباخ آلفا استفاده شد. بر اساس دیدگاه هنرجویان ناامیدی و نگرانی نسبت به آینده شغلی، ضعیف بودن هنرجویان در دروس پایه و کم توجهی به کیفیت بخشی به آموزش و بر اساس دیدگاه هنرآموزان سطح پایین معدل سالهای قبل از ورود به رشته، ناامیدی و نگرانی نسبت به آینده شغلی و کمبود سرانه آموزشی از مهمترین موانع نظام آموزشی هنرستانهای کشاورزی خوزستان بودند. بر اساس نتایج تحلیل عاملی، بازنگری در ساختار آموزشی هنرستانها، ارتقاء تجهیزات و همکاری بین بخشی، تحلیل کتب درسی با نظر هنرآموزان و توسعه کارآفرینی، رضایتمندی هنرآموزان و بهبود ارزشیابی آموزشی و افزایش اختیارات مدیر و بهبود دوره کارورزی 5 عاملی بودند که در مجموع 542/42 درصد از تغییرات متغیر راهبردهای بهبود نظام آموزشی هنرستانهای کشاورزی را تبیین نمودند.
جمعگی، م.، و لشگرآرا، ف. (1391). چالش های به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات از دیدگاه دانش آموزان هنرستان های کشاورزی استان تهران. پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی، سال 5 ، شماره3، صفحات 19-30.
خدابنده لو، ر. (1390). بررسی اثربخشی طرح کارورزی فارغ التحصیلان کشاورزی. پایان نامه کارشناسی ارشد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس.
رجبی، س.، پاپ زن، ع.، اعظمی، ا.، و سلیمانی، ع. (1391). بررسی صلاحیتها و مهارتهای مورد نیاز آموزشگران هنرستانهای کشاورزی با بهرهگیری از روش دلفی، مطالعه موردی در استان کرمانشاه. پژوهش در برنامهریزی درسی، سال 9، دوره 2، شماره 8، صفحات 158-146.
رحمانی همت آبادی، ف. (1383). بررسی عوامل مؤثر بر بهرهوری نیروی کار در بخش کشاورزی ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، صفحات 22-3.
زرافشانی، ک.، رستمی، ف.، پورجاوید، س.، و رنجبر، ز. (1391). عاملهای مؤثر بر اثربخشی عملیات کارورزی در هنرستانهای کشاورزی استان کرمانشاه، فصلنامه پژوهشی مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 23، صفحات 84- 97.
زرافشانی، ک.، و مرادی، خ. (1387). مقایسه استانداردهای آموزش کشاورزی با وضعیت موجود هنرستانها و مراکز آموزش کشاورزی در استان کرمانشاه به منظور ارائه الگوی بهبود وضعیت. فصلنامه فناوریهای نوین کشاورزی، سال 2، شماره2، صفحات 18-1.
زمانی، غ.، و عزیزی خالخیلی، ط. (1385). تحلیل نظرات مدیران اجرایی نسبت به اشتغال دانشآموختگان کشاورزی، مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، سال 2، شماره 2، صفحات 86- 73.
سبحانی، ف. (1391). بررسی اثربخشی هنرستانهای کشاورزی و نقش آن در ارتقای مهارتهای مدیریت مزرعه هنرجویان در استان خوزستان، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر.
سعدی، ح.، و لطیفی، س. (1390). آسیبشناسی مراکز آموزش کشاورزی استان همدان. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره 2، صفحات 679-669.
شریعتزاده، م.، چیذری، م.ف ملک محمدی، ا.، و نوروزی، ا. (1385). نظرات کارشناسان آموزش کشاورزی پیزامون اهداف، برنامهها و فرآیند جذب فراگیران نظام آموزشی متوسطه کشور. مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، جلد 2، شماره 1، صفحات 14-1.
شریفزاده، ا.، و شریفی، م. (1390). شناسایی مؤلفهها و نشانگرهای ارزیابی کیفیت در آموزش عالی کشاورزی، پنجمین همایش «ارزیابی کیفیت در نظام دانشگاهی» دانشگاه تهران- پردیس، دانشکده فنی، صفحات 13-1.
شعبانلو، ک. (1381). بررسی کارایی بیرونی آموزشهای فنی و حرفهای نظام جدید آموزش متوسطه استان آذربایجان غربی. فصلنامه مدیریت آموزش و پرورش، دوره 8، شماره 31، صفحات 102- 83.
شهبازی، ا.، و علی بیگی، ا. (1385). واکاوی شایستگیهای دانشآموختگان کشاورزی برای ورود به بازارهای کار در کشاورزی. مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، جلد 2، شماره 1، صفحات 24-15.
صالحی، ک.، زینآبادی، ح.، و کیامنش، ع. (1386). نگاهی تحلیلی بر عملکرد هنرستانهای کاردانش موردی از ارزشیابی کیفیت بروندادهای هنرستانهای کار و دانش منطقه 2 شهر تهران، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره 11، سال 5، صفحات 163-19.
صفا، ل.، و شعبانی فمی، ح. (1387). بررسی کیفیت آموزشهای عملی کشاورزی از نظر دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران. مجله کشاورزی، دوره 10، شماره 1، صفحات 100-87.
علیرضایی نژاد زیدآبادی، م. (1387). تحلیل سازههای کیفیت آموزشهای متوسطه کشاورزی: مطالعه موردی مرکز آموزش کشاورزی شهرستان حاجی آباد، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران.
علیرضایی نژاد زیدآبادی, م.، موحد محمدی، ح.، و شعبانعلی فمی، ح. (۱۳۹۲). تحلیل عوامل محیطی تاثیرگذار بر کیفیت آموزش های متوسطه کشاورزی، اولین همایش سراسری کشاورزی و منابع طبیعی پایدار، تهران، موسسه آموزش عالی مهر اروند، گروه ترویجی دوستداران محیط زیست و و انجمن حمایت از طبیعت ایران.
عمادزاده، م. (1388). اقتصاد آموزش و پرورش. انتشارات جهاد دانشگاهی اصفهان. صفحات 304.
کیانیان، ح. (1386). شناسایی دیدگاههای هنرجویان و مدیران هنرستانهای کشاورزی در خصوص به کارگیری اصول اساسی مدیریت کیفیت فراگیر در استان خوزستان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده کشاورزی دانشگاه ملاثانی اهواز.
مؤذن، ز.، موحد محمدی، ح.، رضوانفر، ا.، و میرترابی، م. (1390). بررسی عوامل مؤثر بر عملکرد شغلی آموزشگران هنرستانهای کشاورزی استان تهران. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال 1، شماره 5، صفحات 134-115.
ملکی، ط.، و رستمی، ف. (1392). مانعها و راهکارهای مناسب کارآفرینی در آموزش کشاورزی، مطالعه موردی مرکز آموزش علمی-کاربری کشاورزی ماهیدشت. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 24، صفحات 81-71.
موحدمحمدی، ح.، صادقی، ف.، شریعتزاده، ا.، و مریدسادات، پ. (1387). بررسی نگرش دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران نسبت به دستاوردهای دورههای کارآموزی. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره 39 ، شماره 1، صفحات 176-169.
موحدمحمدی، ح.، علیرضایی، م.، شعبانعلی فمی، ح.، و پورآتش، م. (1393). بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزشهای متوسطه کشاورزی (مطالعه موردی: مرکز آموزش کشاورزی حاجی آباد هرمزگان). تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره 45، شماره 1، صفحات 114-105.
موحدی، ر. (1383). آموزش کشاورزی: چالشها و فرصتها، همدان: شوق دانش.
موذن، ز.، و موحدمحمدی، ح. (۱۳۸۸). بررسی و تحلیل نظرات هنرآموزان و هنرجویان هنرستان های کشاورزی استان تهران نسبت به کتا بهای درسی تخصصی کشاورزی، سومین کنگره علوم ترویج و آموزش کشاورزی، مشهد، انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران.
Field, A. (2009). Discovering Statistics using SPSS. Sage: London.
Huntly, H. (2008). Beginning Teachers conceptions of competence. Journal of college teaching & learning. 1(5): 29-38.
Katajavuori, N., Ylanne, L. S., & Hirvonen, J. (2006). The significance of practical training in linking theoretical studies with practice. Higher education, 51: 439-461.
Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining sample sizes for research activities. Educational and Psychological Measurement,: 607-610.
Roberts, T.G., Dayer, E. J. (2004). Characteristics of effective acriculture teachers. Journal of Acricultural education, 45(4(: 82-95.
Rocca, S. J. (2010). Determining the professional Development needs of faculty in a college of agricultural. NACTA Journal. 54 (1): 69-75.
_||_