رابطه بین تسهیم و اشتراکگذاری دانش با نوآوری در دانشجویان گروه رشته ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز
الموضوعات : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی
1 - استادیار فلسفه آموزش، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
الکلمات المفتاحية: تسهیم دانش, نوآوری, مدل دیکسون, گروه ترویج و توسعه روستایی, تبریز,
ملخص المقالة :
تسهیم دانش بهعنوان یکی از ابعاد مدیریت دانش میتواند از مهمترین عوامل موفقیت سازمانها در محیط متغیر و پیچیده امروزی و بخصوص در سازمانهای دانشمحور باشد و نقش تعیینکنندهای در بالندگی آن ایفا نماید. هدف این مقاله بررسی رابطه بین تسهیم دانش و نوآوری در دانشجویان رشته ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز است. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی و ازلحاظ گردآوری دادهها پیمایشی-همبستگی است. بر اساس جدول مورگان، نمونه موردمطالعه 80 نفر از دانشجویان رشته ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز بوده و دادهها بر اساس پرسشنامه استانداردشده تسهیم دانش مدل دیکسون و پرسشنامه نوآوری جمع آوری شده اند. دادهها توسط نرمافزار spss18 پردازششده و از روشهای آماری آزمون کلموگروف-اسمیرنوف، آزمون فریدمن و ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل واریانس یک طرفه ANOVA استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد بین تسهیم دانش و میزان نوآوری در حالت کلی و متغیرهای تسهیم دانش ترتیبی، تسهیم دانش آشکار، تسهیم دانش ضمنی، تسهیم دانش استراتژیک و تسهیم دانش کارشناسی با نوآوری ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. هر چه تسهیم دانش میان دانشجویان رشته ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی بیشتر باشد، گرایش به نوآوری نیز بالاتر است و اتخاذ رویکردهایی نظیر توسعه سیستمهای الکترونیکی، برگزاری جلساتی برای تبادل دانش و تجربه، برگزاری همایشها، مستندسازی دانش و تجارب از راهکارهای ارتقای سطح دانش و بهخصوص تسهیم دانش در دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز میباشد.
آغاز، ع.، و نگین تاجی، ف. (1391). اعتماد درونسازمانی: عاملی کلیدی در جهت تسهیم واقعی دانش. فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال 7، شماره 28، صفحات 86-67.
احمدی، ع. ا.، و صالحی، ع. (1391). مدیریت دانش. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور، چاپ دوم، صفحه 388.
ارمغان، ن. (1393). موانع فرهنگی در تسهیم دانش از منظر مدیریت تغییر. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، دوره 2، شماره 3، صفحات 108-85.
ایمان زاده، ع. (1394). مطالعه و ارزیابی فاکتورهای مدل ویک ولئون از دیدگاه اعضای هیئت علمی در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان و ارائه راهکارهای بهبود آن، مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، دوره 10، شماره 1، صفحات 2-11.
ایمان زاده، ع.، و پلنگی، ک. (1395). بررسی رابطۀ بین تسهیم دانش و تعهّد سازمانی در کتاب داران دانشگاههای شهر تبریز. فصلنامه مطالعات دانش شناسی، دوره 3، شماره 9، صفحات 21-1.
شکیبا، ح.؛ رجبیان غریب، ف.، و حجازی، ی. (1394). رابطۀ بین خلاقیت و قصد کارآفرینی (موردمطالعه: دانشجویان کشاورزی دانشگاه تهران). مجله علمی و پژوهشی تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی. دوره 46، شماره 1، صفحات 93-83.
ساکی، ر.؛ قلی پور، ز.، و رضایی، م. (1389). بررسی رابطه تعهد سازمانی معلمان با عملکرد تحصیلی دانش آموزان در مدارس راهنمایی دخترانه منطقه 6 شهر تهران. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، سال 4، شماره 3، صفحات 85-61.
رمضانیان، م. ر.، و مرادی، م.، و بساق زاده، ن. (1391). تأثیر فرآیند تسهیم دانش و توانایی جذب دانش بر قابلیت نوآوری. فصلنامه چشمانداز مدیریت دولتی، شماره 11، صفحات 112-91.
عطافر، ع.؛ علامه، م.، و قراباغی، ع. (1394). بررسی موانع فرهنگی پیادهسازی مدیریت دانش در شرکتهای کوچک و متوسط فعال در شهرکهای صنعتی استان همدان. مجموعه مقالات همایش ملی مدیریت و آموزش، دانشگاه ملایر، صفحات 23-1.
فزونی اردکانی، ز.، و شاه ولی، م. (۱۳۹۰). روششناسی؛ مهمترین چالش مدیریت پژوهشهای نظام نوآوری کشاورزی، مجموعه مقالات دومین همایش ملی مدیریت پژوهش و فناوری، تهران، پژوهشکده سیاستگذاری علم، فناوری و صنعت، قابلدسترس در: http://www.civilica.com/Paper-NCRT02-NCRT02_078.html.
قلیچلی، ب.، و اسدی قراباغی، م. (1394). تأثیر نیت و شایستگیهای تسهیم دانش بر عملکرد شغلی کتابداران سازمانهای پروژه محور (مطالعه موردی: شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی). پژوهشهای مدیریت در ایران، دوره 19، شماره 4، صفحات 184-161.
کفاشپور، ا.، الهیاری بوزنجانی، ا.، و ایزدی، م. (1394). اثر حمایتهای دانشی ادراک شده سازمانی توسط پرستاران بر تسهیم دانش حرفهای آنان: مطالعه موردی. فصلنامه مدیریت پرستاری، سال 4، دوره 4، شماره 2، صفحات 59-49.
کرمی داربخانی، ر.، آگهی، ح.، شیری، ن.، و غلامی، م. (1391). نقش سبکهای تفکر در خلاقیت دانشجویان کشاورزی (مطالعه موردی دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه). فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دوره 2، شماره 1، صفحات 59-83.
مظلومی سوینی، ف.، جابری، ا.، و خزائی پول، ج. (1394). طراحی مدلی بهمنظور بررسی تأثیر خلاقیت، تسهیم دانش ضمنی و تسهیم دانش آشکار بر عملکرد سازمانهای ورزشی با استفاده از رویکرد کارت امتیازی متوازن. نشریه مدیریت ورزشی، دوره 7، شماره 6، صفحات 864-847.
یوسفی، س.، مرادی، م.، و تیشه ورز دائم، م. ک. (1389). نقش تعهد سازمانی کارکنان در تسهیم دانش. ماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال 7، شماره 30، صفحات 23 – 36.
هادی زاده مقدم، ا.، قلیج لی، ب.، و محبی، پ. (1392). بررسی رابطه بین تسهیم دانش و نوآوری در سازمانهای خدمات مالی: بانک رفاه کارگران. مجله پژوهشهای مدیریت در ایران، دوره 17، شماره 1. صفحات 187-207
Connelly, C. E. (2000). Predictors of knowledge sharing in organizations. Queen's School of Business, Queen's University.
Chen, J., Zhu, Z., & Yuan Xie, H. (2004). Measuring intellectual capital: a new model and empirical study. Journal of Intellectual capital, 5(1): 195-212.
Dalkir, K., & Liebowitz, J. (2011). Knowledge management in theory and practice. MIT press.
Dixon, N. M. (2000). Common knowledge: How companies thrive by sharing what they know. Harvard Business School Press.
Ghosh, B., & Scott, J. E. (2006). Effective knowledge management systems for a clinical nursing setting. Information Systems Management, 24(1): 73-84.
Hold, Christensen, P. (2007). Knowledge sharing: moving away from the obsession with best practices. Journal of knowledge management, 11(1): 36-47.
Lin, H. F., & Lee, G. G. (2004). Perceptions of senior managers toward knowledge-sharing behavior. Management decision, 42(1): 108-125.
Law, C. C., & Ngai, E. W. (2008). An empirical study of the effects of knowledge sharing and learning behaviors on firm performance. Expert Systems with Applications, 34(4): 2342-2349.
Lee, M. H., & Bai, J. S. (2005). The effect of organizational characteristics on knowledge sharing in a hospital nurses. Journal of Korean Academy of Nursing Administration, 11(4): 469-476.
Lundvall, B. Å. (2016). Innovation as an interactive process: user-producer interaction to the national system of innovation. anthem press, Aalborg University, Copenhagen, Denmark.
Lin, W.B. (2008). The exploration factors of affecting knowledge sharing – The case of Taiwan’s high-tech industry. Expert Systems with Applications, 1(35): 661–676.
Nonaka, I., & Takeuchi, H. (1995). The knowledge-creating company: How Japanese companies create the dynamics of innovation. Oxford university press.
Sharp, D. (2003). Knowledge management today: challenges and opportunities. Information systems management, 20(2): 32-37.
Tong, C., Wah Tak, W. I., & Wong, A. (2014). The Impact of knowledge Sharing on the Relationship between Organizational culture and Job Satisfac-tion: The Perception of Information Communication and Technology (ICT) Practitioners in Hong Kong. International Journal of Human Resource Studies, 1(5): 19-47.
_||_