رابطه بین تسهیم و اشتراکگذاری دانش با نوآوری در دانشجویان گروه رشته ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز
الموضوعات : Agricultural Extension and Education Research
1 - استادیار فلسفه آموزش، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
الکلمات المفتاحية: تسهیم دانش, نوآوری, مدل دیکسون, گروه ترویج و توسعه روستایی, تبریز,
ملخص المقالة :
تسهیم دانش بهعنوان یکی از ابعاد مدیریت دانش میتواند از مهمترین عوامل موفقیت سازمانها در محیط متغیر و پیچیده امروزی و بخصوص در سازمانهای دانشمحور باشد و نقش تعیینکنندهای در بالندگی آن ایفا نماید. هدف این مقاله بررسی رابطه بین تسهیم دانش و نوآوری در دانشجویان رشته ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز است. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی و ازلحاظ گردآوری دادهها پیمایشی-همبستگی است. بر اساس جدول مورگان، نمونه موردمطالعه 80 نفر از دانشجویان رشته ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز بوده و دادهها بر اساس پرسشنامه استانداردشده تسهیم دانش مدل دیکسون و پرسشنامه نوآوری جمع آوری شده اند. دادهها توسط نرمافزار spss18 پردازششده و از روشهای آماری آزمون کلموگروف-اسمیرنوف، آزمون فریدمن و ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل واریانس یک طرفه ANOVA استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد بین تسهیم دانش و میزان نوآوری در حالت کلی و متغیرهای تسهیم دانش ترتیبی، تسهیم دانش آشکار، تسهیم دانش ضمنی، تسهیم دانش استراتژیک و تسهیم دانش کارشناسی با نوآوری ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. هر چه تسهیم دانش میان دانشجویان رشته ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی بیشتر باشد، گرایش به نوآوری نیز بالاتر است و اتخاذ رویکردهایی نظیر توسعه سیستمهای الکترونیکی، برگزاری جلساتی برای تبادل دانش و تجربه، برگزاری همایشها، مستندسازی دانش و تجارب از راهکارهای ارتقای سطح دانش و بهخصوص تسهیم دانش در دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز میباشد.
