ارزیابی وبگاه مجلههای کتابداری و اطلاعرسانی بر اساس ابزار ارزیابی کیفیت(WQET)
الموضوعات : نظام ها و خدمات اطلاعاتیآذر نوری افکند 1 , داریوش مطلبی 2 , مهدی علیپورحافظی 3
1 - -
2 - استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یادگار امام خمینی(ره) شهر ری
3 - استادیار علم اطلاعات و دانششناسی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات
الکلمات المفتاحية: ارزیابی کیفیت, ارزیابی وبگاه, دبلیو. کیو.ای. تی, وبگاه نشریات کتابداری, نشریات کتابداری و اطلاعرسانی,
ملخص المقالة :
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی وضعیت وبگاه مجله های کتابداری و اطلاعرسانیداخلی بر اساس ابزار ارزیابی کیفیت (دبلیو. کیو.ای. تی) انجام شده است. روش: روش پژوهش از نوع پیمایش ارزیابانه است. ابزار ارزیابی در این پژوهش دبلیو. کیو.ای. تی است.اینابزاربهسنجشاعتباروبگاه هابراساس9معیارکلیمحتوا،عملکرد،اعتبار،روزآمدبودن،پیوند،گرافیک،دامنه،ساختارواستفادهازبرچسب هامیپردازد. جمعیت آماری پژوهش شامل کلیه وبگاه های نشریه های علمی حوزه کتابداری و اطلاع رسانی که دارای وبگاه مستقل برای خود بودهاند که شامل 13 وبگاه نشریه های حوزه کتابداری و اطلاعرسانی است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از درصد، میانگین رتبه ای و انحراف معیار استفاده شده است. یافته ها: بیش از 60 درصد از وبگاه های مورد بررسی از نظر میانگین کیفیت محتوا و بیش از 80 درصد از نظر امتیاز عملکرد متوسط و قوی ارزیابی شده اند، از نظر امتیاز اعتبار تمامی وبگاه های مورد بررسی در سطح متوسط و بالاتر هستند. از نظر روزآمدبودن، تنها 8 درصد به صورت قوی عمل کرده اند، از نظر پیوند53 درصد امتیاز متوسط و 47 درصد امتیاز ضعیف یا بسیار ضعیف کسب کرده و از نظر گرافیک، امتیاز آن ها بیش از 90 درصد از وبگاه ها متوسط به بالا و از نظر معیار ساختار، بیش از 93 درصد از وبگاه های مورد بررسی در سطح قوی عمل کرده اند. از نظر معیار ابر برچسب 46 درصد از وبگاه ها در سطح عالی و حدود 54 درصد ضعیف بودهاند. نتیجهگیری: از کل 31 مولفه و 8 معیار مورد بررسی در این پژوهش برای ارزیابی وبگاه نشریات کتابداری و اطلاعرسانی، تنها 2 معیار عملکرد و اعتبار در سطح عالی و معیار محتوا از نظر عملکرد قوی و معیارهای گرافیک، ساختار، ابربرچسب متوسط و همچنین دو معیار پیوند و روزآمدبودن ضعیف بوده اند.
احمدی، نفیسه؛ حری، عباس(1388). ارزیابی صفحات وب کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی ایران و ارائه الگوی پیشنهادی جهت بهبود کیفیت آنها. مجله روانشناسی و علوم تربیتی، دوره سی و نهم،1 ، 17-34.
اصغریپوده،احمدرضا(1380). عناصروویژگیهایمطرحدرطراحیوب سایت کتابخانههایدانشگاهیپایاننامهکارشناسیارشد،دانشگاهفردوسی،مشهد، 21-51.
ایلخانی،شکوفه(1379). کاراییاطلاعاتمنتشرشدهدرصفحاتخانگیدرمراکزتحقیقاتیو پژوهشیشهرتهرانپایاننامهکارشناسیارشد،دانشگاهآزاداسلامی،واحدشمال،تهران.
حری،عباس(1382). اطلاعرسانی:نگرشهاوپژوهشها. تهران: نشرکتابدار.
حسن زاده، محمد(1384). تعامل حرفه کتابداری و اطلاعرسانی با فرآیند جهانیشدن. در سینمار جهانیشدن، ارتباطات و حرفه کتابداری و اطلاعرسانی، تهران. مجموعه مقالات و سخنرانیهای ارائهشده. ج 2. مجموعه مقالات و سخنرانیهای ارائهشده. ج 2. تهران: انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران: سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، 76-95.
حسنشاهی،محبوبه(1385). بررسینگرشومیزاناستفادهاعضایهیتعلمیدانشگاهشیرازاز پایگاههایاطلاعاتیابسکو،الزویر،ساینسدایرکتوپروکوئست. پایاننامهکارشناسیارشد کتابداریواطلاعرسانی،دانشگاهشیراز،شیراز.
حیاتی، زهیر؛ حمیدی، علی(1385) «معیارهای انتخاب و ارزشیابی نشریات الکترونیکی در کتابخانههای دانشگاههای دولتی و موسسات پژوهشی ایران». فصلنامه کتاب، دوره 4، شماره 17، صص 42-60.
دراگولانسکو، نیکولا جورج(۱۳۸۳). ارزیابی کیفی وبگاهها: معیارها و ابزارها. ترجمه افشین حمدی پور و ابراهیم صادقی. فصلنامه کتاب. دوره ۵۸، شماره 21، 78-93.
رضایی شریف آبادی، سعید(1373). شبکه کامپیوتری اینترنت در خدمت اطلاعرسانی. پیام کتابخانه. دوره 4 شماره2، صص 86-104.
زال زاده، ابراهیم(1383). کتابها و نشریات الکترونیکی؛ شیوه نوین اطلاعرسانی. کاوشنامه، دورهی 5، شماره، 7و8، صص 49-59.
ستوده، هاجر؛ رزمجو، فاطمه؛ زارع، لیلا(1388). ارزیابی چگونگی معرفی نشریات علمی-پژوهشی ایران در اینترنت بر اساس استانداردهای بینالمللی: با تاکید بر ویژگیهای موثر بر نمایانی نشریات علمی. نشریه کتابداری و اطلاعرسانی، دوره چهارم، شماره 12، صص 38-52.
شریف، عاطفه(1384). بیانضرورتومعیارهایارزیابیدرصفحاتوب. مجله الکترونیکی مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران. شماره چهارم دوره چهارم،صص 21-28.
عصاره، فریده(1381). «معیارهای ارزیابی منابع اینترنتی». فصلنامه کتاب، دوره سیزدهم، 1: 61-67.
عصاره، فریده و زینبپاپی(1387). ارزیابی کیفیت تارنما (وبسایت)های کتابخانههای دانشگاههای دولتی ایران به منظور ارائه پیشنهادهایی در جهت ارتقای کیفیت آنها. مجله علوم و فناوری اطلاعات. دوره 23، ش 4، صص 35- 68.
کوک، آلیسون (۱۳۸۲). راهنمای یافتن اطلاعات با کیفیت در اینترنت: راهبردهای گزینش و ارزیابی . ترجمه مهدی خادمیان . مشهد : کتابخانه رایانهای.
مردامند، علی(1384). ارائه الگوی مناسب برای ارتقاء کیفی تارنمای کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران از طریق تحلیل محتوایی و ساختاریی. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
ورع، نرجس و زهیر حیاتی(1386). بررسی وضعیت صفحات خانگی کتابخانههای دانشگاهی تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. فصلنامه کتاب72: 78-61.
Christ P. Low Cost Ways to Segment Marketing. (2005). Available at URL:www.Knowthis.com/articles/marketing
Dragulanescu, N. G. (2002). Website quality evaluations: criteria and tools, The International Information & Library Review, 34(3), 247-254.
Ferney SL, Marshall AL. (2006). Website Physical Activity Interventions: Preferences of Potential Users. Health Educ Res,21(4), 560-6.
Harris & Paul. E-Business Fundamentals. (Cited 27 February 2013)Available at: ww.paulharris.com.
Henke, Harold (2001), Electronic Books and E-Publishing. Springer.
Ke, H.; Kwakkelaar, R.; Tai, Y.; Chen, L. (2002). Exploring behaviour of E-journal users in science and technology: transaction log analysis of Elsever’s Science direct in Taiwan. Library and Information Science Research, 24 (3), 265-91.
McInerney, Claire, and Nora J. Bird. (2005). Assessing Website Quality In Context. Information Research 10 (2), 14-15.
U.S. Department of Labor (1995). Employment Outlook: 1994-2005 job quality and other aspects of projected employment Growth .Washington D.C: Bureau of Labor Statistics.