شناسایی راههای بهبود خدمات جنبی در کتابخانههای عمومی استان اصفهان از دیدگاه کاربران بر مبنای رهنمودهای ایفلا / یونسکو
الموضوعات : نظام ها و خدمات اطلاعاتیابراهیم ملایی 1 , احمد شعبانی 2 , رقیه رضاییدریانی 3
1 - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه اصفهان
2 - استاد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه اصفهان
3 - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه اصفهان
الکلمات المفتاحية: رهنمودهای ایفلا و یونسکو, خدمات جنبی, کاربران, کتابخانههای عمومی استان اصفها, نهاد کتابخانههای عمومی کشور,
ملخص المقالة :
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی راههای بهبود خدمات جنبی در کتابخانههای عمومی شهر اصفهان از دیدگاه کاربران بر اساس رهنمودهای ایفلا/یونسکو انجام شد. روش: در این پژوهش از روش تحقیق پیمایشی تحلیلی بهرهجوییشده، و برای نیل به اهداف تحقیق از پرسشنامه محققساخته بررسی خدمات جنبی از دیدگاه کاربران بر اساس رهنمودهای ایفلا/یونسکو در سه مولفه خدمات برونکتابخانهای، تشکیل گروههای قصهگویی، و تشکیل گروههای مطالعاتی استفاده گردید. جامعه آماری کلیه اعضای کتابخانههای عمومی استان اصفهان وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور هستند که با توجه به حجم جامعه آماری تعداد 459 نفر با استفاده از نمونهگیری خوشهای به عنوان نمونه آماری برگزیده شدند. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد کهخدمات برونکتابخانهای، برگزاری برنامههای قصهگویی، و تشکیل گروههای مطالعاتی در بهبود خدمات جنبی کتابخانههای عمومی استان اصفهان تاثیرگذار است. نتیجه گیری: یافتههای این پژوهش مسئولین و کتابداران کتابخانههای مورد بررسی را از وضعیت خدمات جنبی آنها و اینکه تا چه حد پاسخگوی نیازهای کاربران و میزان رضایت آنها از این خدمات است آگاه میکند و میتواند الگویی برای سایر کتابخانههای عمومی بوده تا از نتایج پژوهش حاضر برای بالابردن سطح کیفیت و کمیت خدمات جنبی خود و رضایتمندی کاربران کتابخانه بهرهمند شوند.
جیل، فیلیپ (1386). خدمات کتابخانههای عمومی: رهنمودهای ایفلا /یونسکو برای توسعه. ترجمه علی شکویی. تهران: چاپار.
سلطانی، پوری و راستین، فروردین (1388). دانشنامه کتابداری و اطلاعرسانی. تهران: فرهنگ معاصر.
علیزاده جدیدی، مرضیه و قاضیزاده، یوسف (1390). "بررسی میزان رضایت مراجعان کتابخانههای عمومی مرکزی استان مازندران از ارائه خدمات به مراجعهکنندگان". فصلنامه ارتباط علمی، 19 (1).
لطفی، الهه (1381). دایره المعارف کتابداری و اطلاعرسانی. تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
مرادپور، رضا و مهوش، محمد (1390). "میزان رضایتمندی استفادهکنندگان کتابخانههای عمومی استان خراسان شمالی از فضا و معماری کتابخانهها" . تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 17 (3)، 401-381.
میرحسینی، زهره (1373). "نقش کتابخانههای عمومی در توسعه فرهنگ کتابخوانی". پیام کتابخانه، 4 (1و2):
27-22.
هاشمی، ابوالفضل (1382). "بررسی میزان رضایت اعضاء از خدمات کتابخانههای مساجد کشور زیرپوشش دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانونهای فرهنگی و هنری مساجد کشور". پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال.
American library accociation (2012). “Mission, priority areas and goals of public libraries”.Ritrieved September 10, 2012, from http://www.ala.org/aboutala/governancepolicymanual
Andrew, p (2008). “Parental perceptions of music in storytelling sessions ina public library”. Early childhood Journal. 35 (5), 473-478.
Duesing (2009). “Academic health sciences library outreach and a state cancer coalition: Collaborative efforts in the cancer battle”. Journal of Consumer Health on the Internet. 13 (3), 237-244.
Fedorowicz, M (2007). “An evaluation of the American models of public library service for disabled users for Poland”. Turkish librarianship. 21 (1), 29-44.
Fontenot, M (2007). “A "Typical" Year in Outreach Services at Louisiana State University Middleton Library”. Louisiana Libraries. 69 (3), 3-5.
Gill, Philip (2012). “The public library service: the IFAL/UNESCO guidelines for development”. Ritrieved October 5, 2012, from http://www.ifal.org/publications
Landoni, M. Hanlon, G.(2007). “E-book reading groups: interesting with ebooksin public library”. Electronic Library. 25 (5), 599-612