مطالعه و ارزیابی تبلیغات محیطی در فضاهای شهری (مطالعه موردی: حدفاصل میدان انقلاب اسلامی تا چهارراه ولی عصرشهرتهران)
الموضوعات :
امید حیدری
1
,
لعبت زبردست
2
,
فهیمه عسگری راد
3
1 - کارشناسی ارشد، رشته برنامه ریزی محیط زیست، پردیس فنی، دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران، تهران، ایران (مسوول مکاتبات)
2 - استادیار، رشته برنامه ریزی محیط زیست، پردیس فنی، دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 - کارشناسی ارشد، رشته برنامه ریزی محیط زیست، پردیس فنی، دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران، تهران، ایران
تاريخ الإرسال : 23 الخميس , شوال, 1389
تاريخ التأكيد : 23 الخميس , شوال, 1389
تاريخ الإصدار : 23 الخميس , شوال, 1389
الکلمات المفتاحية:
آلودگیبصری,
گرافیک محیطی,
فضاهای شهری,
تبلیغاتمحیطی,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف: تبلیغات محیطی به منزله ی رسانه ای جدید در گرافیک محیطی است که در چند سال اخیر درمناظر ومعابرشهری ایران نیز مورد توجه قرار گرفته است. این تبلیغات در طرح اولیه شهرها، استفاده مناسب از فضاهای شهری ودرنظر گرفتن بافت وموقعیت اجتماعی شهر اهمیت دارد. هدف دراین پژوهش ارزیابی والویت بندی میزان اغتشاش مولفه های شاخص تبلیغات محیطی درمحدوده مورد بررسی است. روش بررسی: روش کاردر پژوهش حاضرتوصیفی- تحلیلی بوده و دادهﻫﺎی ﻣﻮردنیاز از طریق اﺑﺰار پرسش نامه(طیف لیکرت) ﮔﺮدآوری گردید. فرضیه پژوهش حاضربه صورتی است که انتظارمی رود اغتشاش بصری درشاخص نما وتبلیغات محیطی بیش تر از متوسط نشود. آزمون فرضیه حاضربا تعیین شش مولفه انجام شد که عبارتند از: دید نامطلوب دراثروجود ریتمی ناهماهنگ درنماها وعناصر، دید نامطلوب دراثرنصب پوسترها وتبلیغات، دید نامطلوب دراثروجود تابلوهای کثیف، مناسب نبودن تابلوها از لحاظ شکل اندازه خوانایی، ابعاد نامناسب دروپنجره ساختمان ها ودید نامطلوب دراثرالحاقات موجود بر روی ساختمان ها، برای شاخص نما وتبلیغات محیطی وبا به کارگیری روش های میانگین آماری، فرضیه حاضر آزمون شد. درادامه هرکدام از مولفه ها با استفاده از نرم افزارExpert choice تحلیل سلسله مراتبی(AHP) شدند. یافتهها: ضمن شناسایی ابعاد مختلف تبلیغات محیطی، مولفه های شاخص نما وتبلیغات تعیین گردید، با توجه به نظر کارشناسان و بازدید میدانی معلوم شد که مولفه دید نامطلوب در اثر نصب پوسترها وتبلیغات بیش ترین آلودگی و از سویی دیگر مولفه ابعاد نامناسب در وپنجره ساختمان ها کم ترین میزان آلودگی را به خود اختصاص داد. بحث و نتیجهگیری: نتایج حاصله ﻧﺸﺎن داد که فرضیه پژوهش قابل پذیرش بوده ومیزان آن از حد متوسط بیش تر نمی باشد. لذا ازبین تبلیغات محیطی موجود درمحدوده مطالعاتی، تبلیغات موجود برروی کف پوش ها با کسب درجه خیلی زیاد، بیش ترین هیجان و اغتشاش بصری را ایجاد می کنند ولی درمقابل، بیلبوردها با کسب درجه خیلی کم، کم ترین اثربخشی را در رابطه با ایجاد اغتشاش محیطی دارند.
المصادر:
References
Daviran, E; Khodaei, D; Gholami, S; Daneshdoost, M. (2012). Measurement of visual comfort components in urban landscape (By Emphasis on Zanjan Hosseiniyeh neighborhood), Journal of Geography and Environmental Studies, No.3, pp:1. (In Persian).
Ostvar, M. (2013). Environmental graphic art, publication Asre Taban, No.8, pp:18. (In Persian).
Eftuchios, S; Sartzetakis, A. X. (2006). Environmental devertisement: An alternative policy to control consumption pollution, No.24, pp: 84–93.
Tabibiean, M. (2008). Selection of urban landscape, publication Tehran University, No.14, pp:13. (In Persian).
Chrismal. P. (1994). Consumer Behavior, Journal of Mc Graw-Hill, Pg 214-215.
Motavali M. (2010). A Survey on the Quality of Beauty in the View of Everyone Based on the Concept of Consecutive Visits (Case Study of Touring Darabad Road in Tehran), Journal of Architecture and Urbanism, No.12, pp:28. (In Persian).
Jūratė Kamičaitytė-Virbašienė, Giedrė Godienė; Gintas Kavoliūnas. (2015). Methodological Questions of Assessment of Visual Pollution for Natural Landscapes, Ecological Architecture, No.11, pp:486– 495.
Golkar, K. (2003). Urban Design from Birth through to Maturity, Journal of Soffeh, No.10, pp:21. (In Persian).
Saeednia, A. (2000). The green book of the municipality, N.12, pp28. (In Persian).
Hosseini Lahijini R; (2010) Talk about of environmental advertising, Journal of City and landscape, No.12, pp:28. (In Persian).
Sarafi. (2000). The green book of the municipality, No.12, pp;28. (In Persian).
Salehi, E. (2007). The role of environmental comfort of urban spaces in the emergence of behavioral abnormalities, Journal of Environmental Studies, No.8, pp:18. (In Persian).
Onder. S., N. konak. (2002). Visual Pollution and a research on studying at sample of Konya city. S. U. Agric. Fac. J, No.11, pp:486– 495.
www.Google Earth. Com
Hsu, Ch; Sandford, BA. (2008). The Delphi technique: making sense of consensus, No.11, pp:186 – 326.
Lee, A; H.I., Chen, W.C. and Chang, C.J. (2008). A fuzzy AHP and BSC approach for evaluating performance of IT department in the manufacturing industry in Taiwan. Expert Systems with Applications No.34, pp: 96–107.
Deng, H. (1999). Multicriteria analysis with fuzzy pairwise comparisons, International Journal of Approximate Reasoning, No. 21, pp:215-231.
Lai, W. I., Han, L.I. and Jing, C.H. (2011). Study and implementation of fire sites planning based on GIS and AHP, Procedia Engineering, No.11, pp:486– 495.
Vafai, F., Hadipour, V; Hadipour, A. (2013). Determination of shoreline sensitivity to oil spills by use of GIS and fuzzy model Case study e The coastal areas of Caspian Sea in north of Iran, Ocean & Coastal Management, No.71, pp:123-130.
Bagheri. (2015). beautification Organization Tehran City, No.6, pp:16. (In Persian).
_||_
References
Daviran, E; Khodaei, D; Gholami, S; Daneshdoost, M. (2012). Measurement of visual comfort components in urban landscape (By Emphasis on Zanjan Hosseiniyeh neighborhood), Journal of Geography and Environmental Studies, No.3, pp:1. (In Persian).
Ostvar, M. (2013). Environmental graphic art, publication Asre Taban, No.8, pp:18. (In Persian).
Eftuchios, S; Sartzetakis, A. X. (2006). Environmental devertisement: An alternative policy to control consumption pollution, No.24, pp: 84–93.
Tabibiean, M. (2008). Selection of urban landscape, publication Tehran University, No.14, pp:13. (In Persian).
Chrismal. P. (1994). Consumer Behavior, Journal of Mc Graw-Hill, Pg 214-215.
Motavali M. (2010). A Survey on the Quality of Beauty in the View of Everyone Based on the Concept of Consecutive Visits (Case Study of Touring Darabad Road in Tehran), Journal of Architecture and Urbanism, No.12, pp:28. (In Persian).
Jūratė Kamičaitytė-Virbašienė, Giedrė Godienė; Gintas Kavoliūnas. (2015). Methodological Questions of Assessment of Visual Pollution for Natural Landscapes, Ecological Architecture, No.11, pp:486– 495.
Golkar, K. (2003). Urban Design from Birth through to Maturity, Journal of Soffeh, No.10, pp:21. (In Persian).
Saeednia, A. (2000). The green book of the municipality, N.12, pp28. (In Persian).
Hosseini Lahijini R; (2010) Talk about of environmental advertising, Journal of City and landscape, No.12, pp:28. (In Persian).
Sarafi. (2000). The green book of the municipality, No.12, pp;28. (In Persian).
Salehi, E. (2007). The role of environmental comfort of urban spaces in the emergence of behavioral abnormalities, Journal of Environmental Studies, No.8, pp:18. (In Persian).
Onder. S., N. konak. (2002). Visual Pollution and a research on studying at sample of Konya city. S. U. Agric. Fac. J, No.11, pp:486– 495.
www.Google Earth. Com
Hsu, Ch; Sandford, BA. (2008). The Delphi technique: making sense of consensus, No.11, pp:186 – 326.
Lee, A; H.I., Chen, W.C. and Chang, C.J. (2008). A fuzzy AHP and BSC approach for evaluating performance of IT department in the manufacturing industry in Taiwan. Expert Systems with Applications No.34, pp: 96–107.
Deng, H. (1999). Multicriteria analysis with fuzzy pairwise comparisons, International Journal of Approximate Reasoning, No. 21, pp:215-231.
Lai, W. I., Han, L.I. and Jing, C.H. (2011). Study and implementation of fire sites planning based on GIS and AHP, Procedia Engineering, No.11, pp:486– 495.
Vafai, F., Hadipour, V; Hadipour, A. (2013). Determination of shoreline sensitivity to oil spills by use of GIS and fuzzy model Case study e The coastal areas of Caspian Sea in north of Iran, Ocean & Coastal Management, No.71, pp:123-130.
Bagheri. (2015). beautification Organization Tehran City, No.6, pp:16. (In Persian).