آلایندههای ناشی از عملیات رنگ در صنایع خودروسازی (مطالعه موردی: سالن رنگ صنایع خودروسازی سایپا
الموضوعات :سید مصطفی خضری 1 , آزاده اخوان بلورچیان 2 , سید مسعود منوری 3 , فریده عتابی 4
1 - عضو هیئت علمی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران.
2 - کارشناس ارشد آلودگی محیطزیست، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
3 - عضو هیئت علمی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران.
4 - عضو هیئت علمی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
الکلمات المفتاحية: صنایع خودروسازی, لجنرنگ, آلودگی, طیف سنجی فلورسنس پرتو ایکس, پراش پرتو ایکس,
ملخص المقالة :
لجنرنگ تولید شده در صنایع خودروسازی، به علت وجود عناصر سنگین، توانایی آلودگی بالایی دارد. بر این اساس دفع ناصحیح آن مشکلاتی را برای محیط زیست به بار می آورد. دراین تحقیق، با هدف شناسایی آلاینده های اصلی لجن رنگ و ارایه راهکاری به صرفه برای بازیابی آن، آزمایش ها متعددی انجام گرفت که از جمله این آزمایش ها میتوان به طیفسنجی فلورسنس پرتو ایکس[1](XRF)، پراش پرتو ایکس[2](XRD) و آزمون آنالیز حرارتی افتراقی[3] (DTA) جهت تعیین نوع و غلظت عناصر و ترکیبات موجود در این لجن اشاره کرد. نتایج حاکی از آن بود که این لجن حاوی عناصر فلزی سنگین از قبیل فلزات مس با غلظت gr/lit 5/1، روی با غلظتgr/lit 09/13 ، آلومینیوم با غلظت gr/lit 76/58، منیزیم با غلظت gr/lit 004/23 ، تیتانیوم با غلظت gr/lit 69/32 ، وانادیوم با غلظت gr/lit 9/0 و ... میباشد. با مقایسه با استانداردهای زیستمحیطی این عناصر فلزی مشخص گردید که مقادیر بسیاری از آنها خارج از محدوده استاندارد میباشد و آلایندههای عنصری قابل توجهی هستند. لذا لزوم ارایه راهکارهای عملی جهت بازیافت آن، کاملاً مشهود است. درنتیجه لزوم مطالعات بیشتر در این زمینه جهت حذف این آلودگیها پیشنهاد میشود [1]- X-Ray Fluorescence [2]- X-Ray Diffraction [3]- Diffusion Thermal Analysis
حبیبی کاسب، حسین، 1371، "مبانی خاکشناسی جنگل"، انتشارات دانشگاه تهران