استخراج مدل مالی رفتاری مشتریان در بانکهای توسعهای ایران با استفاده از تکنیک مدل سازی چند گروهی (مطالعه موردی: بانک صنعت و معدن)
الموضوعات : دانش سرمایهگذاری
محمد حسین لطف اله همدانی
1
(دانشجو دکتری مدیریت دولتی - مدیریت مالی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران،)
محسن دستگیر
2
(استاد تمام، گروه حسابداری، دانشکده علوم انسانی و حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران،)
سید علی حیدری
3
(استاد مدعو، گروه مدیریت مالی، دانشکده علوم مالی، دانشگاه خوارزمی، ایران،)
الکلمات المفتاحية: مالی رفتاری, مشتری, مدل سازی چند گروهی,
ملخص المقالة :
ﻧﻈﺮﯾـﻪ ﻣـﺎﻟﯽ رﻓﺘـﺎری ﮐـﻪ ﻋﻤﻮﻣـﺎ از آن ﺑـﻪ ﻋﻨـﻮان ﮐـﺎرﺑﺮد رواﻧﺸﻨﺎﺳﯽ در داﻧﺶ ﻣﺎﻟﯽ ﺗﻌﺒﯿﺮ ﻣﯽﺷـﻮد، اﺻـﻞ ﺑﻨﯿـﺎدﯾﻦ اﻗﺘﺼـﺎد ﻧﺌﻮﮐﻼﺳـﯿﮏ را ﺑـﻪ ﭼـﺎﻟﺶ ﮐﺸــﯿﺪه و ﺳــﻌﯽ دارد ﭘﺪﯾــﺪه ﻫــﺎی رواﻧﺸــﻨﺎﺧﺘﯽ اﻧﺴــﺎن در ﮐــﻞ ﺑــﺎزار و در ﺳــﻄﺢ ﻓــﺮدی را ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻧﻤﺎﯾﺪ هدف از پژوهش حاضر استخراج مدل مالی رفتاری مشتریان در بانکهای توسعهای ایران با استفاده از تکنیک مدل سازی چند گروهی در بانک صنعت و معدن میباشد. در راستای این هدف، پژوهش حاضر در دو مرحله انجام شد. در مرحله اول (بخش کیفی) 20 نفر از خبرگان جهت شناسایی متغیرهای تحقیق انتخاب شدند. در مرحله دوم (بخش کمی) دادههای آماری بانک در دو دوره زمانی93-1391 (زمان تحریم ها) و 96-1394 (زمان کاهش تحریم ها) جمعآوری گردید و توسط روش مدل سازی چند گروهی مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد که عوامل بانک و عوامل مشتری در دورههای مختلف شاید نتوانند بر رفتار مالی مشتریان تاثیر چندانی داشته باشند. اما متغیر مداخلهگر (عوامل محیطی) بر رفتار مالی مشتریان تاثیر بالایی دارد که نشان میدهد رفتار مالی مشتریان در ایران بیشتر تحت تاثیر اقتصاد کلان و سیاستهای آن است. مطابق با نتایج این پژوهش، مشتریان برای تعامل بیشتر با بانک توسعه ای که مهمترین آن ها دریافت و بازپرداخت تسهیلات و اعتبارات می باشد به عوامل اساسی همچون نرخ رشد اقتصادی، درآمد سرانه و نرخ بهره توجه دارند لذا این دسته از بانک ها باید به دنبال راه کارهایی برای افزایش جذب منابع و کاهش ریسک اعتباری در شرایط نوسانات اقتصادی باشند.
_||_