رتبه بندی اجزای توان رقابتی در بانک تجارت با استفاده از تکنیک تاپسیس فازی
الموضوعات :
دانش سرمایهگذاری
سیامک جعفری
1
,
نرگس دل افروز
2
,
کامبیز شاهرودی
3
,
یلدا رحمتی
4
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
3 - دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
تاريخ الإرسال : 28 السبت , شعبان, 1442
تاريخ التأكيد : 18 الأحد , شوال, 1442
تاريخ الإصدار : 04 الخميس , ذو الحجة, 1444
الکلمات المفتاحية:
کیفیت خدمات الکترونیک,
هوشمندی بازار,
توان رقابتی,
قابلیتهای درونی,
تکنیک تاپسیس فازی,
ملخص المقالة :
امروزه یکی از مهمترین مشکلات پیش روی سازمانها، عدم توجه آنان به عوامل مؤثر بر توسعه توان رقابتی بوده و اغلب سازمانهای داخلی، رویکرد مشخصی جهت سنجش این متغیر ندارند. بنابراین شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه توان رقابتی، رتبهبندی و تمرکز بر مهمترین اجزای آن، میتواند بر موفقیت حال و آینده سازمانها تاثیرگذار باشد. در این تحقیق، مدلی برای سنجش توان رقابتی بانک تجارت ارائه و شاخصهای آن، با استفاده از تکنیک تاپسیس فازی رتبهبندی شدند. ابتدا از طریق مصاحبه با خبرگان بانک تجارت، مدل اولیه تحقیق در سه بعد اصلی قابلیتهای درونی سازمان (شامل مؤلفههای قابلیتهای مالی، تکنولوژیک، مدیریتی و بازاریابی)، هوشمندی بازار (شامل مؤلفههای ایجاد هوشمندی و پاسخ به هوشمندی) و بازاریابی رابطهمند آنلاین (شامل مؤلفههای کیفیت تعاملات آنلاین، کیفیت محتوای وبسایت و کیفیت خدمات الکترونیک) به دست آمد. در ادامه با بکارگیری تکنیک تاپسیس فازی، شاخصهای مدل رتبهبندی شدند که درنهایت مهارت کارکنان در انجام امور محوله، توسعه فناوریهای موجود و سودآوری نیز به عنوان مهمترین شاخصهای توان رقابتی انتخاب شدند. ضمن اینکه منابع ورودی نیز بهعنوان مهمترین بعد انتخاب شد.
المصادر:
امینی، علی، 1396، تحلیل تأثیر هوشمندی فناوری بر مزیت رقابتی در بنگاه (مطالعه موردی: شرکتهای دارویی)، فصلنامه مدیریت بهداشت و درمان، سال 8، دوره 2، صص: 75-85..
باقری، سیدمحمد، افضلی، شیما، 1393، بررسی تأثیر گرایش به بازار مدیران بر کسب مزیت رقابتی در چارچوب ابعاد هوشمندی رقابتی و عوامل سازمانی، دوفصلنامۀ علمی ـ پژوهشی کاوشهای مدیریت بازرگانی، سال 6، شماره 11، صص: 27-52.
چاوشی، کاظم، جوادی پور، مهنوش، 1392، بررسی رابطه هوشمندی رقابتی و عملکرد شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه چشمانداز مدیریت بازرگانی، شماره 9، صص: 81-97.
صفری، علی، گلشاهی، بهنام، کهن، نبیاله، 1393، بررسی نقش میانجی راهبردهای ترکیبی رقابتی و رویکرد مبتنی بر منابع در تأثیر ساختار بر عملکرد سازمانی، نشریه فرآیند مدیریت و توسعه، شماره 4، پیاپی 90، صص: 67-88.
حقشناس کاشانی، فریده، سعیدی، نیما، 1390، رتبهبندی عوامل مؤثر بر رقابتپذیری صنعت فرش کشور با روش تاپسیس فازی، فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین، سال 1، دوره 1، صص: 127-154.
حقیقی کفاش، مهدی، صیاف، لادن، 1396، قابلیتهای پویا و عملکرد شرکت برای رسیدن به مزیت رقابتی، مجموعه مقالات کنفرانس سالانه پارادایمهای نوین مدیریت در حوزه هوشمندی
حیدری، سید عباس، سعیدی، نیما. (1390). بررسی تاثیر هوشمندی رقابتی بر رقابت پذیری صنعت فرش کشور، فصلنامه گلجام، دوره 7، شماره 19، صص: 83-98.
سلطانی، مرتضی، زارع، حمید، پرنیان خوی، محسن، 1394، بررسی و تحلیل نقش قابلیت های فردی منابع انسانی در ایجاد مزیت رقابتی؛ بهکارگیری مدل VRIO، فصلنامه مدیریت فرهنگ سازمانی، پیاپی 36، صص: 393-414.
سیاهسرانی کجوری، محمدعلی، زارعی، عظیم، ملکی مینباش رزگاه، مرتضی، آذر، عادل، فیض، داود. (1396). مفهومپردازی و اولویتبندی مولفههای هوشمندی رقابتی در شرکتهای دانشبنیان: پژوهش ترکیبی، نشریه مدیریت نوآوری، دوره 6، شماره 1، صص: 21-44.
شفیعی رودپشتی، میثم، بهرامی، فرشته، کریمیزاده شوهانی، فاطمه، 1398، ارائه الگوی رقابتپذیری در مناطق آزاد تجاری، نشریه کاوشهای مدیریت بازرگانی، سال 11، شماره 21، صص: 181-207.
طباطبایی جعفری، سیده فائزه، یزدانی، ناصر، قاضیزاده، مصطفی، 1398، بررسی تاثیر ابعاد کیفیت خدمات الکترونیک بر رقابت پذیری بانکها (مطالعه موردی: بانکهای اقتصاد نوین، پاسارگاد، تجارت و ملت)، فصلنامه مدیریت کسب و کار، شماره 42، صص: 192-215.
عباسی، محمدرضا، رحیمی کلور، حسین، 1391، طراحی مدل مدلسازی ساختاری برای رقابتپذیری در سطح واحدهای ستادی شرکتهای بیمه شهر تهران، فصلنامه مدیریت بازاریابی، دوره 7، شماره 14، صص: 75-88.
عطاران، جواد، دیواندری، علی، آدینف، حیات، 1391، شناسایی عوامل مؤثر بر تحکیم بازار (تحقق مزیت رقابتی پایدار) خدمات بانکی در بانک ملت بر مبنای دیدگاه منبعمحور، نشریه مدیریت بازرگانی، دوره 4، شماره 14، صص: 91-112.
فاریابی، محمد، تجویدی، رعنا، تجویدی، مینا. (1390). بررسی رابطه بازارمحوری و مزیت رقابتی در گروه صنایع تراکتورسازی ایران، فصلنامه فراسوی مدیریت، سال 5، شماره 17، صص: 131-160.
موسوی، سید نجمالدین، وحدتی، حجت، جعفری، سلیمان، 1397، بررسی تأثیر کیفیت خدمات سنتی و الکترونیک بر رقابتپذیری در نظام بانکداری (مورد مطالعه: مشتریان شعب بانک صادرات شهر خرم آباد)، نشریه کاوشهای مدیریت بازرگانی، سال 10، شماره 19، صص: 253-276.
میرزایی، حبیب، سپهوند، رضا، نظرپوری، امیرهوشنگ، اسماعیلی، محمودرضا. (1396). شناسایی و اولویتبندی مولفههای داراییهای نامشهود سازمانی، پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، دوره 9، شماره 1، صص: 101-124.
نعمتی، مریم، خدابخشی، محمد، حیدری، علی، 1398، ارتباط مدیریت دانش و مدیریت منابع انسانی و تاثیر آن بر مزیت رقابتی سازمانها، مجموعه مقالات ششمین همایش ملی پژوهش های مدیریت و علوم انسانی در ایران
نقیزاده، محمد، سیدنقوی، میرعلی، احسانی، راضیه، 1392، تاثیر قابلیتهای پویا بر توانمندی نوآوری محصول در بنگاههای بخش دارویی ایران، نشریه مدیریت نوآوری، سال 2، شماره 3، صص: 27-51.
هانگر، جی دیوید، ویلن، توماس، ال، 1391، مبانی مدیریت استراتژیک، ترجمه سید محمد اعرابی و داوود ایزدی، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی
Ahn, J., Back, K., (2019) "The role of autonomy, competence and relatedness: Applying self-determination theory to the integrated resort setting", International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol. 31 Issue: 1, pp.87-104
Alonso, A., Bressan, A. (2016), "A resource-based view of the firm and micro and small Italian wine firms", International Journal of Wine Business Research, Vol. 28 No. 4, pp. 349-368.
Bamel, U. and Bamel, N. (2018), "Organizational resources, KM process capability and strategic flexibility: a dynamic resource-capability perspective", Journal of Knowledge Management, Vol. 22 No. 7, pp. 1555-1572.
Chen, C.T., 2000, “Extension of the TOPSIS for Group Decision-making under Fuzzy Environment”, Fuzzy Sets and Systems, No. 114, P. 1-9.
Chen, Y., Shen, Y., Lee, C. T., Yu, F., (2017) "Measuring quality variations in e-service", Journal of Service Theory and Practice, Vol. 27 Issue: 2, pp.427-452
Ghosh, M., (2018) "Measuring electronic service quality in India using E-S-QUAL", International Journal of Quality & Reliability Management, Vol. 35 Issue: 2, pp.430-445
Hult, G. T. M., Hair, J. F., Proksch, D., Sarstedt, M., Pinkwart, A., Ringle, C. M., 2018, Addressing Endogeneity in International Marketing Applications of Partial Least Squares Structural Equation Modeling. Journal of International Marketing, 26(3): 1–21.
Hwang, C. L., Yoon, K., 1981, Multiple Attribute Decision Making Methods and Applications: a state-of-the-art survey, Berlin, Springer.
Jakkic, J., Grublješič, T., Popovič, A. (2018). The role of compatibility in predicting business intelligence and analytics use intentions, International Journal of Information Management, Vol. 43, PP: 305-318.
Jeon, M. M., Jeong, M., (2019),"Customers’ perceived website service quality and its effects on e-loyalty ", International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol. 29 Iss 1pp. 438 - 457
Jurksiene, L., Pundziene, A., 2016, The relationship between dynamic capabilities and firm competitive advantage: The mediating role of organizational ambidexterity, European Business Review, Vol. 28 No. 4, pp. 431-448
Lee, K., Yoo. J., 2019, How does open innovation lead competitive advantage? A dynamic capability view perspective, PLoS ONE, Vol 14, No. 11, PP: 1-18.
Lutz, C.J. and Bodendorf, F. (2020), "Analyzing industry stakeholders using open-source competitive intelligence – a case study in the automotive supply industry", Journal of Enterprise Information Management, Vol. 33 No. 3, pp. 579-599.
Momaya, K. (2011). Cooperation for competitiveness of emerging countries: learning from a case of nanotechnology. Competitiveness Review: An International Business Journal, 21 (2): 152 – 170.
Rajaguru, R. and Matanda, M.J. (2019), "Role of compatibility and supply chain process integration in facilitating supply chain capabilities and organizational performance", Supply Chain Management, Vol. 24 No. 2, pp. 301-316.
Rockwell, S. (2019), "A resource-based framework for strategically managing identity", Journal of Organizational Change Management, Vol. 32 No. 1, pp. 80-102.
Sanchez Torres, J. A., Arroyo-Cañada, F. J., (2019) "Building brand loyalty in ecommerce of fashion lingerie", Journal of Fashion Marketing and Management: An InternationalJournal, Vol. 21 Issue: 1, pp.103-114
Sheng, T., Liu, C., (2016),"An empirical study on the effect of e-service quality on online customer satisfaction and loyalty", Nankai Business Review International, Vol. 1 Iss: 3 pp. 273 – 283.
T., Lin, C. (2010). An empirical study on the effect of e-service qualityonline customer satisfaction and loyalty. Nankai Business Review International, Vol. 1, PP: 273-283.
Sukaatmadja, I. P.G. (2020), "Factor affecting competitive advantage of real estate developers in Indonesia", Journal of Islamic Marketing, ahead to print.
_||_