شناسایی مؤلفه های مؤثر در شکل گیری سواد مالی مدیران شرکت ها با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی
الموضوعات : Journal of Investment Knowledgeمحمود معین الدین 1 , مینا ابوسعیدی 2 , فروغ حیرانی 3
1 - دانشیار، گروه حسابداری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
2 - دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
3 - دانشیار،گروه حسابداری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
الکلمات المفتاحية: سواد مالی مدیران, روش کولایزی, پدیدار شناسی, رویکرد کیفی,
ملخص المقالة :
از آن جایی که تمامی تصمیمات مدیران شرکت ها دارای اثر مالی است لذا داشتن حداقل آگاهی لازم از قواعد مالی (سواد مالی)، که در شکل گیری این تصمیم ها موثر می باشد ضروری است. موضوع سواد مالی اقشار مختلف جامعه و نحوه سنجش آن در گذشته مورد توجه بسیاری از مطالعات داخلی و خارجی بوده، ولی سواد مالی مدیران شرکت ها بطور خاص و به ویژه در سطح ملی کمتر مورد توجه بوده است، لذا پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه های مؤثر در شکل گیری سواد مالی تخصصی مدیران شرکتها طراحی و اجرا شده است. پارادایم این پژوهش از نوع تفسیری بوده و با توجه به لزوم بهره گیری از تجارب زیسته افراد درگیر در موضوع، یعنی خبرگان مالی، از روش تحقیق کیفی و از رویکرد پدیدارشناسی بهره گرفته شده و تحلیل های لازم با استفاده از تکنیک 7 مرحله ایی کولایزی و به کمک نرم افزار Nvivo8انجام شده است. نمونه پژوهش مشتمل بر ده نفر از خبرگان مالی است. با توجه به یافته های پژوهش یازده مؤلفۀ اصلی در شکل گیری سواد مالی مدیران شناسایی گردیده که شناخت و تحلیل صورت های مالی، آشنایی با قوانین بیمه وکار، مقررات مالیاتی و قانون تجارت از جمله این مؤلفه هاست.
