طراحی الگوی کارای ارزش گذاری منابع انسانی با استفاده از روش های کیفی (مطالعه موردی: واحد های دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان)
الموضوعات : دانش سرمایهگذاری
سمیرا رحیمی
1
,
قدرت الله طالب نیا
2
,
رضوان حجازی
3
,
محمد حسین رنجبر
4
1 - دانشجوی دکتری حسابداری، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران.
2 - دانشیار گروه حسابداری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - استاد گروه حسابداری، دانشگاه خاتم، مدیریت و علوم مالی، تهران، ایران.
4 - استادیار گروه مدیریت و حسابداری، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران.
الکلمات المفتاحية: دانشگاه هرمزگان, ارزش گذاری, منابع انسانی, روش کیفی,
ملخص المقالة :
هدف: این پژوهش با هدف طراحی الگوی کارای ارزش گذاری منابع انسانی با استفاده از روش های کیفی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان به اجرا درآمده است. روش: در این پژوهش، از روش تحقیق کیفی نظریه پردازی زمینه بنیان از بعد رهیافت نظاممند استفاده میگردد. همچنین با توجه به ماهیت اکتشافی پژوهش، پژوهشگر از روش گراندد تئوری استفاده کرده است. جامعه آماری این پژوهش متشکل است از رئیس و معاون دانشکدهها،کارشناسان و کارکنان (اعم از قسمت آموزش، پژوهش، مالی و ...) در دانشگاه آزاد واحد هرمزگان، می باشد.یافتهها: نتایج آزمون فرضیههای پژوهش نشان میدهد که نشان میدهد که دانشگاه هرمزگان در حوزه های عملکردی تمرکز بیشتری به خرج داده و بهره بیشتری را از این مولفهها به دست آورده است. بر اساسنتایج به دست آمده تعداد بیشتر افراد امتیاز متوسط کسب نمودهاند و این نشان میدهد که افراد تک بعدی هستند و همه افراد همه ابعاد را ندارند.یافته های تحقیق نشان می دهد که مؤلفههای ارزشگذاری منابع انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد هرمزگان عبارتند از: مهارت، خلاقیت، نوآوری، توانایی تطبیق و قابلیت-های کار تیمی (در شاخص قابلیت(، وظیفه شناسی، مشارکتجویی، اطلاعات و وجدان کاری )در شاخص عملکرد(، سن، سلامت، استعداد و تجربه (در شاخص پتانسیل)، توفیقطلبی، خوشبینی، صداقت، نوعدوستی و فداکاری )در شاخص نگرش) همچنین، شاخص عملکرد نسبت به شاخصها قابلیت، پتانسیل و نگرش اهمیت بیشتری دارد. در بین ابعاد شاخ عملکرد، وظیفه شناسی؛ در شاخص قابلیت، مهارت، در شاخص نگرش، توفیقطلبی و در شاخص پتانسیل، استعداد، نسبت به ابعاد دیگر در اولویت میباشند.
_||_