عوامل مؤثر بر مدیریت نقدینگی در شرکتهای دارویی: رویکرد میانگینگیری بیزی
الموضوعات : دانش سرمایهگذاری
قدرت الله طالب نیا
1
(دانشیار ، گروه حسابداری ؛ واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ؛ تهران ، ایران (نویسنده مسئول))
رامین پور عبدالهیان تهرانی
2
(گروه حسابداری، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران)
حمیدرضا وکیلی فرد
3
(دانشیار ، گروه حسابداری ؛ واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ؛ تهران ، ایران)
جهانبخش اسدنیا
4
(مدرس دانشگاه)
الکلمات المفتاحية: میانگینگیری بیزی, واژگان کلیدی: مدیریت نقدینگی, شرکتهای دارویی,
ملخص المقالة :
چکیدهیکی از ابزارهای قدرتمند در بررسی عملکرد مالی شرکتها، توان نقدینگی آن شرکت می باشد و جزء شاخص های تصمیم گیری سرمایه گذاران به حساب می آید. بررسی صورت های مالی شرکت ها مهمترین اقدام در سرمایه گذاری محسوب شده و در این تحقیق 50 متغیر موثر از صورت های مالی بر مدیریت نقدینگی در مدل لحاظ شده است. با استفاده از رویکرد مدل میانگینگیری بیزی 12 متغیر غیرشکننده موثر بر مدیریت نقدینگی شرکتهای دارویی که عبارتند از جمع بدهیهای جاری، سود و زیان انباشته، P/S، سود (زیان) عملیاتی، EPS ناخالص، جریان خالص ورود (خروج) وجوه نقد، جمع جریان خالص بازده سرمایهگذاریها، جمع جریان خالص فعالیتهای سرمایهگذاری، دریافت تسهیلات مالی، جمع جریان خالص فعالیتهای تامین مالی، مانده وجه نقد در ابتدای سال و مانده وجه نقد در انتهای سال شناسایی شدند. براساس نتایج مدیریت نقدینگی شرکتهای دارویی فرآیندی چند بعدی است؛ چرا که متغیرهای مرتبط با صورتهای مالی، ترازنامه و سود و زیان و جریان وجوه نقد بر این شاخص اثرگذارند. چند بعدی بودن عوامل موثر بر این فرآیند الزام هماهنگی میان سیاستگذاران فعال در این صنعت را خواهد طلبید تا ناسازگاری زمانی ایجاد شده در فرآیند تصمیمگیری موجبات وخیم تر شدن اوضاع شرکتها نگردد.
_||_