اشاعه شایعات تجاری در فضای مجازی: شواهدی از بورس اوراق بهادار تهران (روش پدیدارنگارانه)
الموضوعات : دانش سرمایهگذاری
جاوید حاتم
1
(گروه حسابداری، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران.)
مریم بخرائیان خراسانی
2
(گروه حسابداری، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران)
آرش نادریان
3
(گروه حسابداری، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران.)
جمادوردی گرگانلی دوجی
4
(گروه حسابداری، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران.)
الکلمات المفتاحية: فضای مجازی, شایعات تجاری, مالی رفتاری, رفتار سرمایهگذاران,
ملخص المقالة :
در این پژوهش با بهرهگیری از رهیافت کیفی و به کمک روش پدیدارنگاری و استفاده از مصاحبههای عمیق، نحوه ادراک فعالان بورس اوراق بهادار در مواجهه با شایعات تجاری مورد بررسی قرار گرفت. در این راستا با بیست نفر از افراد صاحبنظر در این حوزه با عناوین مدیران بورسهای منطقهای، مدیران، تحلیلگران، کارشناسان شرکتهای کارگزاری سازمان بورس با استفاده از روش نمونهگیری حداکثر تنوع مصاحبه صورت گرفت و از متن مصاحبهها، میزگردها، یادداشتها و اظهارنظرهای منتشر شده در روزنامهها و مجلههای اینترنتی پیرامون بازار بورس طی سالهای اخیر استفاده شده است که در کل مشابه با دیدگاه مصاحبهشوندگان پیرامون موضوع پژوهش بودند. با تجزیه و تحلیل دادهها بر اساس روش دیکلمن، 8 درون مایه و 22 مضمون اصلی استخراج گردیدند. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان چنین نتیجهگیری کرد که نقش دولت در بازار بورس و رفتار هیجانی و تودهوار سرمایهگذاران باعث تشدید شایعات تجاری شده است. همچنین به اعتقاد برخی از مصاحبهشوندگان اخیراً فضای مجازی و علیالخصوص تلگرام در انتشار شایعات تأثیر زیادی داشته است. از سویی دیگر با وجود اینکه فعالان بورس اوراق بهادار اطلاعات شبکه کدال را بدلیل اینکه از فیلتر حسابرسی میگذرد را واقعیترین و موثقترین شبکه اطلاع رسانی سازمان دانستند اما اتفاقات سیاسی اخیر و بدبینی نسبت به دولت نگرش آنها را تا حدودی تغییر داده و اعتماد آنها را نسبت به اطلاعات شبکه کدال کمتر نموده است.
_||_