شناسایی ارتباط بین شاخصهای موثر برتوسعه بازارهای بدهی و انواع تکنولوژیهای نوین ارتباطی با بهرهگیری ازسامانه علم سنجی( مطالعه موردی: وزارت امور اقتصادی و دارایی)
الموضوعات : Journal of Investment Knowledgeزینب آسوده 1 , علی اکبر فرهنگی 2 , عبدالرحیم رحیمی 3 , عطااله ابطحی 4 , مریم خادمی 5
1 - دانشجوی دکتری مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد تهران جنوب، تهران
2 - استاد تمام، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران
3 - استادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاداسلامی تهران جنوب ، تهران
4 - استادیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
5 - دانشیار، دانشکده علوم پایه، دانشگاه آزاد تهران جنوب، تهران
الکلمات المفتاحية: تامین مالی اسلامی, سرمایهگذاران بازار بدهی, توسعه بازارهای بدهی, تکنولوژیهای نوین ارتباطی, اوراق بهادار اسلامی,
ملخص المقالة :
در فضای کسب و کار امروزی استفاده از ابزارهای تامین مالی مطابق با شریعت و بهره گیری از تکنولوژی های نوین ارتباطی میتواند زمینه رشد و توسعه اقتصادی و افزایش رضایتمندی سرمایه گذاران بازار بدهی را بیش از پیش فراهم نماید. با توجه به شرایط و ضوابط نظامهای تامین مالی کشور و محدودیتهای ابزارهای تامین مالی در کشور در پژوهش حاضر الگوی تامین مالی اسلامی و ارتباط بین شاخصهای موثر برتوسعه بازارهای مالی و تکنولوژیهای نوین ارتباطی طی سالهای 1396تا 1398 بررسی شده است.با مطالعۀ عمیق کتابخانه ای منابع داخلی و بین المللی، بهره گیری از یافته های علم سنجی به دلیل نوظهور بودن تکنولوژیهای ارتباطی، جدید بودن موضوع توسعه بازار بدهی های دولت، کمبود منابع تحقیقاتی، دقت و سرعت بالا و نیز نوآوری انجام شد، درگام بعد با روش دلفی دو مرحله ای، توافق راهکارهای اجرایی حاصل شد. جامعۀ آماری را خبرگان اقتصادی، خبرگان رسانه، مدیران سازمان بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس و مرکز مدیریت بدهی ها که همگی درگیر در پیاده سازی مدل تامین مالی بوده اند، تشکیل می دهند و با توجه به هدف تحقیق به صورت هدفمند انتخاب شدند. برای مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای Spss، MicMac وSmartpls برای آزمون مدل استفاده شد و زیر شاخص های متناسب با نیازمندی های موجود هر یک از شاخص های موثر بر توسعه بازار بدهی ارایه گردید.
