بررسی عوامل موثر بر شکاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام به عنوان معیاری برای عدم تقارن اطلاعاتی
الموضوعات : دانش سرمایهگذاریحیدر فروغ نژاد 1 , محسن مرادی جز 2
1 - دانشکده فنی و حرفه ای سما، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اندیشه، اندیشه، ایران،
2 - کارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی (نویسنده مسئول)
الکلمات المفتاحية: عدم تقارن اطلاعاتی, شکاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش, ریسک نقدشوندگی سهام, ریسک نقدشوندگی بازار, نقدشوندگی بازار, حجم معاملات سهام,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر به بررسی عوامل موثر بر شکاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام به عنوان معیاری برای عدم تقارن اطلاعاتی در بورس اوراق بهادار تهران میپردازد. در این پژوهش، تأثیر متغیرهای ریسک نقدشوندگی سهام، ریسک نقدشوندگی بازار، نقدشوندگی بازار، تعداد دفعات معاملات سهام و حجم ریالی معاملات سهام بر روی شکاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا، پنج فرضیه تدوینشده و جهت آزمون این فرضیه ها، نمونه ای متشکل از 107 شرکت ( 642 سال- شرکت) از بین شرکت های پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1386 الی 1391 انتخاب گردید و برای آزمون آنها از روش داده های ترکیبی استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان میدهد فرضیههای اول و دوم پژوهش پذیرفته میشوند؛ بدین صورت که حجم معاملات سهام و تعداد دفعات معاملات سهام ارتباط معنیداری با شکاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام دارند ولی ارتباطی بین متغیرهای ریسک نقدشوندگی سهام، نقدشوندگی بازار و ریسک نقدشوندگی بازار با شکاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام یافت نشد.