تحلیل عوامل موثر بر گسترش گردشگری شهرستان خلخال در استان اردبیل با استفاده از مدل راهبردی SWOT
الموضوعات :
بهروز سبحانی
1
(استاد جغرافیای طبیعی، اقلیم شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران)
وحید صفریان زنگیر
2
(دکتری جغرافیای طبیعی، اقلیم شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران)
آنیتا مجیدی هروی
3
(دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، گروه جغرافیا، دانشگاه پیام نور تهران، ایران)
الکلمات المفتاحية: توسعهگردشگری, مدل SWOT, شهر خلخال, واژگان کلیدی: راهبردهای استراتژیک, عوامل محیطی,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف: گردشگری یکی از بزرگترین و پربازدهترین فعالیتهای اقتصادی در دنیا است، که توسعه آن نیازمند شناخت و آگاهی کافی از مسائل و عوامل موثر اقصادی، اجتماعی و فرهنگی در هر منطقه است. یکی از این مناطق گردشگری در ایران شهرستان خلخال در استان اردبیل است که بهواسطه ساختار توپوگرافی و زمینشناسی، مملو از مکانهای گردشگری از لحاظ اکوتوریستی است. روش بررسی: ایـن پژوهش با استفاده از مدلSWOT و رویکردی توصیفی- تحلیلی و با مطالعات میدانی و کتابخانهای که هدف از آن امکانسنجی پتانسیلهای گردشگری شهرستان خلخال در استان اردبیل است. یافتهها: تجزیهو تحلیلهای حاصل از مدل فوق در این پژوهش نشان میدهد که در تحلیل ماتریس، نقاط قوت برابر 61/1، ضعف برابر 26/1، فرصت برابر 77/1و مقدار تهدید برابر 19/1 است، پتانسیلهای گردشگری شهرستان خلخال، در اولویت اول استراتژی هـای تهاجمی و در اولویـت دوم برنامـهریـزی استراتژیهای رقابتی قرار میگیرند. بدین منظور، نخست استراتژیهای اولیه SO با مقدار 38/3 و سپس استراتژیهـایOW با مقدار 03/3 در مـاتریس SWOT در اولویت اول و دوم قرار میگیرند، نمایانگر بهترین استراتژیهای در گردشگری پایدار ناحیه خلخال شناخته میشود. بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر مسئولین باید سعی کنند از نقاط قوت و فرصت نهایت استفاده را برده و به سمت این راهبردها گام بردارند؛ در راهبردهای تدافعی (WT) با امتیاز 45/2، راهبردهای محافظهکارانه (TS) با امتیاز 8/2، نمایانگر ضعیفترین راهبرد در گردشگری پایدار ناحیه خلخال شناخته میشود.
_||_