تدوین برنامه راهبردی مدیریت بهداشت، ایمنی و محیطزیست مدارس استان کرمانشاه
الموضوعات :الهام کاویانی 1 , ولی ناصری پلنگرد 2 , نسرین چوبکار 3 , مرتضی کلهری 4
1 - گروه علوم تربیتی، واحدکرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران. *(مسوول مکاتبات)
2 - مدیریت ورزشی، دانشگاه فرهنگیان، ایلام، ایران.
3 - گروه منابع طبیعی و محیط زیست، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
4 - گروه علوم تربیتی، واحدکرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
الکلمات المفتاحية: بهداشت و محیط زیست, مدارس, استراتژیهای ایمنی, کرمانشاه,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف: امروزه، چالش بزرگ اکثر کشورها، تهدیدات بهداشتی و زیستمحیطی است. آموزش بهداشت، ایمنی و محیطزیست تأثیر به سزایی در کاهش این تهدیدات دارد. ضروری است جهت تأمین شرایط مناسب برای نیل به اهداف آموزشی، تربیتی و تضمین سلامت افراد در جامعه در سنین مختلف به اعمال شیوههای مناسب مدیریت بهداشت، ایمنی و محیطزیست در مدارس پرداخت. لذا، هدف پژوهش حاضر کمک به تدوین راهبردهای مدیریت بهداشت، ایمنی و محیطزیست در محدوده مطالعاتی است. روش بررسی: این پژوهش از نوع کیفی است که دارای دو مرحله اصلی میباشد. در گام نخست وضع موجود با تهیه ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (IFE) و خارجی (EFE) مورد بررسی قرار گرفت. در مرحله دوم با تهیه ماتریس فرصتها، تهدیدات، قوتها و ضعفها (SWOT)، راهبرد متناسب با عوامل، ارایه گردید. یافتهها: به ترتیب بیشترین امتیاز در نقاط قوت، مدیریت بهداشت، ایمنی و محیطزیست مدارس شهر کرمانشاه،" جلب مشارکت درون بخشی و برون بخشی بهویژه دانشگاه علوم پزشکی استان و شهرداری"، در نقاط ضعف "بیتوجهی نسبت به رعایت دستورالعملهای ایمنی، ضعف در نظارت و آموزش"، در فرصتها "همکاری و پیگیری رفع مشکلات ایمنی، سلامت محیط و نواقص مشاهدهشده در مدارس از طریق مرکز بهداشت و اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس"و در تهدیدها "عدم سیستم نظارتی پایا در اجرای برنامههای مروج سلامت در استان" بود. بحث و نتیجهگیری: نتایج حاصل از ارزیابی راهبردها حاکی از آن است که اولین قدم در راستای اهداف مدیریت راهبردی محدوده مطالعاتی، راهبرد "حمایت مدیران ارشد از قوانین و مقررات در جهت پیشبرد اهداف HSE در مدارس، جلب منابع مالی - اعتباری و حمایت مدیران ارشد در خصوص جذب منابع انسانی خبره در زمینه HSE میباشد." طراحی نظام کارآمد و اثر بخش در جهت نظارت بر اجرای برنامههای مربوطه و بازنگری قوانین مربوط به مدارس و توجه به موارد ایمنی و بهداشتی و سازماندهی و استفاده از سرمایههای انسانی توانمندی" نیز در اولویت دوم قرار دارد.
1. Shirvani R.A, Azizi E, Irandoost M. The role of the school in promoting the mental health of students. The 7th International Conference on Women, Childbirth, Infertility and Mental Health, Tehran. 2022. |
2. Poursadeqiyan M, Feiz Arefi M. Health, safety, and environmental status of Iranian school: A systematic review. J Edu Health Promot 2020;11. |
3. Molaa’ee A, Hedaayati F. Schools’ Organizational Health: A Qualitative Study of its Causes and Consequences. QJOE 2022; 37 (4):137-162. |
4. Moslemi Aghili MM, Naddafi K, Yunesian M, Kelishadi R. Assessment of the Health Management System (HSE) and its Determinants in Iranian Schools: A National Study. Pakistan Journal of Medical Sciences. 2012 Apr 1;28(2). |
5. Mirzaei F, Nori F, Mirzaei M. Environmental health and safety in elementary schools: A case study in Ilam city, Iran. Journal of Basic Research in Medical Sciences. 2014;1(4):21-7. |
6. Dehghan Marvasti S, Rasoli R. The Role of Ethical Climate of Job Environmental on Quality of work life School Teachers, Journal of Career and Organization Consulting, 2014; 6(18): 76-99. Magiran.com/p1282697. (In Persian) |
7. Arabian FA, Momeni M, Shahbazi N, Pirhayati F, Selgi M, Investigating the HSE status in elementary schools in Nahavand city. The 9th National Conference on Occupational Health and Safety, Shahid Sadoqi University of Medical Sciences Campus, Yazd, Department of Occupational Health. 2014. (In Persian) |
8. Rastgoo A, Aghazadeh Pir H. Environmental health survey of secondary schools in ardabil city and comparison with national standards and indicators in 2018. J Health 2020; 11(4): 529-40. |
9. Zahtab Yazdi Y. school hygiene and its role in improving the health of students, the second national and specialized conference on environmental research in Iran, Hamedan. 2013. (Persian) |
10. Ramavandi B, Hajivandi A, Fouladvand M, Shahverdi M. Comparative survey of environmental health status of schools have health trainer and without health trainer in Bushehr province. Iran South Med J. 2015; 18 (4) :800-809. (In Persian) |
11. Ahmad NK, Hamid SS. Occupational safety, health and environment (oshe) in school framework. Journal of Engineering and Health Sciences. 2022 Jan 26;5(1):138-48. |
12. Moradian S, Raygan Shirazi Nejad A, Jamshidi A. Investigation of Environmental Health Condition and Safety of Primary Schools in Gachsaran. armaghanj 2021; 26 (2) :258-270. |
13. Colombo S, Golzio LE, Bianchi G. The evolution of health-, safety-and environment-related competencies in Italy: From HSE technicians, to HSE professionals and, eventually, to HSE managers. Safety science. 2019 Oct 1;118:724-39. |
14. Khan S, Ali I, Shah AA. A Study of Safety, Security, Health, and Developmental Services in Secondary Schools. 2019. |
15. Langford R, Bonell C, Jones H, Pouliou T, Murphy S, Waters E, Komro K, Gibbs L, Magnus D, Campbell R. The World Health Organization’s Health Promoting Schools framework: a Cochrane systematic review and meta-analysis. BMC public health. 2015 Dec;15(1):1-5. |
16. Salehi, S, Pazokinejad, Z, Emamgholi, L. Education and environment (attitude, knowledge and environmental behavior of students). Journal of Educational Scinces. 2014; 20(2): 171-190. (In Persian) |
17. Timuri J., Timuri, M. the role of teachers in protecting the environment with an emphasis on education in schools, the first national conference on geography, tourism, natural resources and sustainable development, Tehran, 2013. (In Persian) |
18. Ramzankhani A. World Health Organization, schools promoting good health, new horizons in school health, translation. Ramadan Khani Babol University of Medical Sciences, first edition. 1988. |
_||_
1. Shirvani R.A, Azizi E, Irandoost M. The role of the school in promoting the mental health of students. The 7th International Conference on Women, Childbirth, Infertility and Mental Health, Tehran. 2022. |
2. Poursadeqiyan M, Feiz Arefi M. Health, safety, and environmental status of Iranian school: A systematic review. J Edu Health Promot 2020;11. |
3. Molaa’ee A, Hedaayati F. Schools’ Organizational Health: A Qualitative Study of its Causes and Consequences. QJOE 2022; 37 (4):137-162. |
4. Moslemi Aghili MM, Naddafi K, Yunesian M, Kelishadi R. Assessment of the Health Management System (HSE) and its Determinants in Iranian Schools: A National Study. Pakistan Journal of Medical Sciences. 2012 Apr 1;28(2). |
5. Mirzaei F, Nori F, Mirzaei M. Environmental health and safety in elementary schools: A case study in Ilam city, Iran. Journal of Basic Research in Medical Sciences. 2014;1(4):21-7. |
6. Dehghan Marvasti S, Rasoli R. The Role of Ethical Climate of Job Environmental on Quality of work life School Teachers, Journal of Career and Organization Consulting, 2014; 6(18): 76-99. Magiran.com/p1282697. (In Persian) |
7. Arabian FA, Momeni M, Shahbazi N, Pirhayati F, Selgi M, Investigating the HSE status in elementary schools in Nahavand city. The 9th National Conference on Occupational Health and Safety, Shahid Sadoqi University of Medical Sciences Campus, Yazd, Department of Occupational Health. 2014. (In Persian) |
8. Rastgoo A, Aghazadeh Pir H. Environmental health survey of secondary schools in ardabil city and comparison with national standards and indicators in 2018. J Health 2020; 11(4): 529-40. |
9. Zahtab Yazdi Y. school hygiene and its role in improving the health of students, the second national and specialized conference on environmental research in Iran, Hamedan. 2013. (Persian) |
10. Ramavandi B, Hajivandi A, Fouladvand M, Shahverdi M. Comparative survey of environmental health status of schools have health trainer and without health trainer in Bushehr province. Iran South Med J. 2015; 18 (4) :800-809. (In Persian) |
11. Ahmad NK, Hamid SS. Occupational safety, health and environment (oshe) in school framework. Journal of Engineering and Health Sciences. 2022 Jan 26;5(1):138-48. |
12. Moradian S, Raygan Shirazi Nejad A, Jamshidi A. Investigation of Environmental Health Condition and Safety of Primary Schools in Gachsaran. armaghanj 2021; 26 (2) :258-270. |
13. Colombo S, Golzio LE, Bianchi G. The evolution of health-, safety-and environment-related competencies in Italy: From HSE technicians, to HSE professionals and, eventually, to HSE managers. Safety science. 2019 Oct 1;118:724-39. |
14. Khan S, Ali I, Shah AA. A Study of Safety, Security, Health, and Developmental Services in Secondary Schools. 2019. |
15. Langford R, Bonell C, Jones H, Pouliou T, Murphy S, Waters E, Komro K, Gibbs L, Magnus D, Campbell R. The World Health Organization’s Health Promoting Schools framework: a Cochrane systematic review and meta-analysis. BMC public health. 2015 Dec;15(1):1-5. |
16. Salehi, S, Pazokinejad, Z, Emamgholi, L. Education and environment (attitude, knowledge and environmental behavior of students). Journal of Educational Scinces. 2014; 20(2): 171-190. (In Persian) |
17. Timuri J., Timuri, M. the role of teachers in protecting the environment with an emphasis on education in schools, the first national conference on geography, tourism, natural resources and sustainable development, Tehran, 2013. (In Persian) |
18. Ramzankhani A. World Health Organization, schools promoting good health, new horizons in school health, translation. Ramadan Khani Babol University of Medical Sciences, first edition. 1988. |