بررسی تطبیقی دو اثر از اکبر رادی و کسافر کروتس
الموضوعات :
1 - * عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه زبان و ادبیات آلمانی، ایران(استادیار).
2 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه زبان و ادبیات آلمانی، ایران(استادیار).
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
تئاتر هویت (بومی) یکی از گونههای درام است که در ایران با نام رادی رقم میخورد و در آلمان به شکل مدرن آن در سده بیستم پیشگامانی چون هوروات، ماری لوئیزه فلایسر، فاسبیندر و کروتس را در پیشینه خود دارد. این تئاتر به شکل امروزی آن انتقادی – اجتماعی است و درباره مردم و برای مردم بوده و به زندگی قشر فرودست، کارگر و کشاورز تعلق دارد که در روستاها و یا حاشیه شهرها زندگی میکنند و واقعیت زندگی آنان را با زشتیها و زیباییهایش به تصویر میکشد. این مقاله به بررسی همین واقعیت با مقایسه دو تئاتر بومی مرگ در پاییز اثر نمایشنامهنویس ایرانی اکبر رادی و اتریش علیا اثر فرانتس کسافر کروتس آلمانی میپردازد. هر دو نویسنده این ژانر را برگزیدند تا واقعیت زندگی این قشر از مردم جامعه خویش را برای مخاطب ملموستر نمایند.
احمدی، بابک. 1382 ش، واژه نامه فلسفی مارکس، چاپ اول، تهران: مرکز.
امیری، ملک ابراهیم. 1370 ش، بشنو از نی (مکالمات با اکبر رادی)، چاپ اول، رشت: هدایت.
بیضایی، بهرام. 1380ش، نمایش در ایران، چاپ اول، تهران: روشنگران و مطالعات زنان.
پرهام، سیروس. 1360ش، رئالیسم و ضد رئالیسم در ادبیات، چاپ ششم، تهران: آگاه.
جوانمرد، عباس. 1383 ش، تئاتر هویت و نمایش ملی، چاپ اول، تهران: قطره.
خلج، منصور. 1381 ش، نمایشنامه نویسان ایران از آخوندزاده تا بیضایی، چاپ اول، تهران: اختران.
رادی، اکبر. 1383 ش، انسان ریخته: یا نیمرخ شبرنگ در سپیده سوم، چاپ اول، تهران: قطره.
رادی، اکبر. 1379 ش، مکالمات (گفت و گو با ملک ابراهیم امیری)، چاپ اول، تهران: ویستار.
رادی، اکبر. 1390 ش، روی صحنه آبی: دوره آثار جلد اول، دهه چهل. چاپ سوم، تهران: قطره.
رضایی، عربعلی. 1382 ش، واژگان توصیفی ادبیات، چاپ اول، تهران: فرهنگ معاصر.
طالبی، فرامرز. 1389 ش، شناختنامه اکبر رادی، چاپ دوم، تهران: قطره.
عنقا، حمیده بانو. 1390 ش، رادی شناسی؛ مجموعه مقالات نخستین همایش رادی شناسی. چاپ اول، تهران: قطره.
قادری، نصرالله. 1385ش، تئاتر ملی، چاپ اول، تهران: نمایش.
لوکاچ، جورج. 1349 ش، معنای رئالیسم معاصر(ترجمه فریبرز سعادت)، چاپ اول، تهران: نیل.
مقالات
صفیئی، کامبیز. 1391 ش، «بررسی جهان بینی در دو اثر اسطورهای حماسی شاهنامه و سرود نیبلونگن». فصلنامه مطالعات ادبیات تطبیقی، سال ششم، شماره 23، صص 108- 83.
فتحی، حسن. 1381 ش، «نظریه مثل افلاطون و انتقادهای ارسطو از آن»(رساله دکترا). دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران.
هروی، هادی. 71-1370ش، «رئالیسم در نمایشنامه نویسی و نمایشنامههای اکبر رادی». دانشکده هنرهای زیبا، گروه آموزشی هنرهای نمایشی دانشگاه تهران.