سنجش دو قهرمان در دبستان نقد اسطورهشناختی ژرفا (فریدون، تزه)
الموضوعات :
1 - عضو هیئت علمى دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم. ایران قم.
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
سنجیده و بَوَندهتر (= کاملتر) آن مینماید که ما در بحثهای اسطورهشناختی سنجشی (= تطبیقی) به پهنة بَوَندهتر آن، یعنی نقد اسطورهشناختی سنجشی بپردازیم و تنها در نمایاندن همانندیها و همسانیهای دو یا چند اسطوره باز نماییم؛ که به نقد و گزارش آنها بپردازیم. این جُستار، دو قهرمان اسطورههای ایرانی و یونانی، فریدون و تزه را به دبستان نقد اسطورهشناختی ژرفا برده، و پس از سنجشی در میانة این دو قهرمان و رسیدن به پنج زینة (= مرحله) رشدِ همسان در آنها، هر کدام از این زینههای پنجگانة رشد را به ژرفی و گستردگی میگزارد و در فرجام، این پنج زینه را چونان کهن نمونهای، نیز چونان ریختاری (= فرمولی) قهرمانساز مینماید.