بررسی منظومه دلالت های تربیتی ارتباط وجودی در ساحت قرآن کریم
الموضوعات : فصلنامه مطالعات قرآنیمحمد حسین شیرافکن 1 , مهدی داوری دولت آبادی 2 , علی غضنفری 3
1 - دانش آموخته دکتری تفسیر تطبیقی ،دانشگاه علوم ومعارف قرآن کریم ،قم
2 - استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم ،قم
3 - دانشیار دانشگاه علوم ومعارف قرآن کریم،تهران
الکلمات المفتاحية: ارتباط اعتباری, خرد پروری, ارتباط وجودی, دلالت تربیتی, جامعیت,
ملخص المقالة :
رابطه با خدا از حاجت های ضروری در حیات بشری است. این نوع رابطه فواید زیادی برای آدمی به دنبال دارد، بلکه اساساً زندگی انسان را معنادار مینماید. انسان با توجه به استعدادها و حقایق نهفته، گمشدهای را در خود احساس میکند و لذا به هر کمالی که برسد کمالی برتر در نظرش از دور جلوه میکند و به این ترتیب همواره در تلاش و حرکت و کوشش است تا اینکه خود را به کامل مطلق نزدیک نماید. برای وصول به چنین قرب معنوی که ماهیتی روحانی و نفسانی دارد، به نماز، دعا، نجوی و مانند آنها روی میآورد تا بتواند به رضایت کامل مطلق تقرب پیدا کند. با واکاوی معارف دینی انواع ارتباط با خدا و مراحل آن کشف میشود که هر کدام دارای دلالتهای تربیتی خاص خود است. لذا برای طی مراحل قربی شناسایی این مراحل و ویژگی های آن ضروری است. در این مقاله با روش توصیفی_تحلیلی، منظومه دلالتهای تربیتی ارتباط وجودی در دو ساحت دلالتها و ویژگی ها در دیدگاه دین مورد بررسی قرار گرفته که هر کدام مستقلا پردازش شده است.
_||_