تحلیل تکالیف رسانه های جمعی از منظر فقه القران و حقوق ایران در تبلیغات رسانه ای
الموضوعات : فصلنامه مطالعات قرآنیمحمد حیدری نارمندی 1 , محمد علی حیدری 2 , مسعود راعی 3
1 - گروه حقوق واحد نجف آباد دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد ایران
2 - استادیار، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
3 - گروه حقوق،واحدنجفآباد،دانشگاه آزاداسلامی،نجف آباد،ایران
الکلمات المفتاحية: رسانه های جمعی, فقه القران, حقوق ایران, تبلیغات رسانه ای,
ملخص المقالة :
هدف مقاله تبیین سیاستها و ضوابطی است که دین مبین اسلام و فقه القران در مسیر انتقال محتوا در رسانههای گروهی به مثابه گزارههای الزامی به آنها نگریسته و آنها را ضرورت ارتباطات دینی در رسانه های گروهی میداند.براساس استقرای نگارنده آنچه ضوابط فقه القران نقل در رسانه است مختصراً عبارتند از: أ- جریان آزاد اطلاعات ممنوع نیست، مگر در مواردی که نهی صریح از شارع مقدّس دریافت شده و یا مصلحتی موجِد حکم ثانویِ منع آزادی اطلاعرسانی و وجوب سانسور گردد. ب- عدالت در اطلاع رسانی به معنای مساوات بین مردم در زمینه دریافت اطلاعات و ممنوعیّت تبعیض در دادن سرویس اطلاعاتی به مخاطبان رسانههای خبررسانی از دیگر سیاستهای اختصاصی در نگاه شارع است. ج- فعال بودن سیستم اطلاعرسانی نیز سیاستی دیگر است که بعد ایجابی و جنبه فعلی دارد. براساس، این سیاست، سیستم اطلاعرسانی نباید نسبت به آنچه در جامعه میگذرد، بیاعتنا باشد و باید به مقابله با جریانات ناسالم خبری پرداخته و خدمترسانی به اهداف نظام اسلامی را در دستور کار خود قرار دهد.