ایمانگرایی در مسیحیت و اسلام (بخش نخست)
الموضوعات : فصلنامه مطالعات قرآنی
1 -
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
ایمان نقش تعیینکنندهای در رسیدن انسان به سعادت دارد. بحث دربارة ایمان در حوزة الهیات دارای سابقهای طولانی است و همواره به صورت موضوعی زنده و اثرگذار در مباحث اندیشمندان مطرح بوده است. بحث بر سر این است که آیا لازم است ایمان و باورهای دینی عقلانی باشند یا خیر. بر این اساس مقالة حاضر در دو شماره، ایمانگرایی را بر دو محور مسیحیت و اسلام با توجه به مبانی نظری آنها مقایسه و نقد میکند. در بخش نخست به بیان مفهوم ایمان از منظر مسیحیت، ایمانگرایی و مراتب آن، تبیین مبانی فکری برخی از اندیشمندان ایمانگرا از جمله سورن کرکگور، نقد ایمانگرایی و بیان و نقد عقلگرایی افراطی میپردازیم.
قرآن کریم
پاسکال، بلز. بیتا. اندیشهها و رسالات، ترجمة رضا مشایخی. بیجا: بینا
پترسون، مایکل. 1379. عقل و اعتقاد دینی، ترجمة احمد نراقی و ابراهیم سلطانی. تهران: طرح نو
رندال، هرمن. 1376. سیر تکامل عقل نوین، ترجمة ابوالقاسم پاینده. تهران: علمی و فرهنگی
ژیلسون، آتین. 1371. عقل و وحی در قرون وسطی، ترجمة شهرام پازوکی. تهران: مؤسسة مطالعات و تحقیقات فرهنگی
شریفی، احمدحسین و حسن یوسفیان. 1379. خردورزی و دینباوری. تهران: مؤسسة فرهنگی دانش و اندیشة معاصر
فعالی، محمدتقی. 1378. ایمان دینی در اسلام و مسیحیت. تهران: کانون اندیشة جوان
کاپلستون، فردریک. 1367. تاریخ فلسفه، ترجمة داریوش آشوری. تهران: علمی و فرهنگی و سروش
کرکگور، سورن. 1374. «انفسی بودن حقیقت است»، ترجمة مصطفی ملکیان. نقد و نظر. س اول، ش سوم و چهارم
ورنووژان، روژه. 1372. نگاهی به پدیدارشناسی و فلسفههای هست بودن، ترجمة یحیی مهدوی. تهران: خوارزمی