طراحی و تبیین مدل بالندگی رهبری دانشآموزان
الموضوعات :
فرشته عالی پور
1
,
پریوش جعفری
2
,
نادرقلی قورچیان
3
,
نجمه حاجی پور عبایی
4
1 - دانشجوی دکتری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
2 - دانشیار، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
3 - استاد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
4 - استادیار، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران.
الکلمات المفتاحية: بالندگی رهبری دانشآموزان, آموزش و پرورش, رويكرد فراتركيب.,
ملخص المقالة :
هدف: نظام آموزش و پرورش کشورها نقش محوری در توسعه و غنی سازی سرمایههای انسانی داشته و برآیند راهبردهای موثر هدایت و توسعه دانش آموزان میتواند منجر به تحولات گستردهای شود. بالندگی رهبری دانشآموزان فرآیندی است که باعث پیشرفت دانشآموزان و کمک به شکوفایی استعدادهای آنها میشود. پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوي بالندگی رهبری دانشآموزان با استفاده از رويكرد فراتركيب انجام شدهاست.
روش: در اين پژوهش با استفاده از روش فراتركيب و بازنگري دقيق در موضوع، يافتههاي پژوهشهاي مرتبط تركيب و الگوي حاضر طراحي شد. بر اين اساس، 342 پژوهش در حوزه بالندگی رهبری و کلید واژههای مرتبط ارزيابي شد كه در پايان 32 پژوهش انتخاب شده و با تحليل محتواي آنها ابعاد و كدهاي مربوطه استخراج و ميزان اهميت و اولويت هر يك با استفاده از تکنیک آنتروپي شانون تعيين شد.
يافتهها: براساس رویکرد پژوهش 3 مقوله، 20 مفهوم و 64 كد استخراج گردید. تطبیق پذیری، ماهیت بالندگی و هوش فرهنگی در بخش زیرساختها، قدرت اقناع، فرهنگ مشارکت و شبکه سازی در بخش الزامات و پیچیدگی شناختی، چالشهای فرهنگ سازی و فقدان تخصص در بخش موانع بيشترين ضريب اهميت را به دست آوردند. عوامل محیطی، پیچیدگی شناختی و تطبیق پذیری بین تمامی مفاهیم بیشترین اهمیت را به خود اختصاص دادند.
نتيجه گيري: در اين پژوهش، الگوی بالندگی رهبری دانش آموزان در قالب سه بخش زیرساختها، الزامات و موانع ارائه شد. از آنجا كه تاكنون مدل جامعي براي بالندگی رهبری دانشآموزان ارائه نشدهاست، اين پژوهش ميتواند در راستای توسعه ویژگی رهبری در دانشآموزان و فرهنگسازی این پدیده در نظام آموزشی کشور سودمند باشد.
