طراحی الگوی عوامل موثر بر کیفیت آموزش دانش آموزان: دیدگاه معلمان مدارس مقطع متوسطه دوم شهر آباده
الموضوعات :
1 - کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، واحد آباده، دانشگاه آزاد اسلامی، آباده، ایران.
2 - گروه علوم تربیتی، واحد آباده، دانشگاه ازاد اسلامی، اباده، ایران
الکلمات المفتاحية: عوامل زیرساختی, عوامل روانشناختی, کیفیت, عوامل استراتژیک, عوامل اقتصادی و اجتماعی, کیفیت آموزشی,
ملخص المقالة :
عوامل موثر آموزشی، مجموعهای از مؤلفههای مهم و اثرگذار در مسیر توسعه دانش و همچنین افزایش کیفی آموزش است که راهکارهای گسترش توسعه کیفی آموزش معلمان از طریق شیوههای مختلف را ارائه میدهد. ازاینرو، هدف از انجام این مطالعه، طراحی الگوی عوامل موثر بر کیفیت آموزش دانش آموزان، از دیدگاه معلمان مدارس مقطع متوسطه دوم شهر آباده بود. شیوه پژوهش، این مطالعه، از منظر هدف؛ کاربردی، ازنظر ماهیت؛ اکتشافی-تحلیلی؛ ازنظر روششناسی گردآوری اطلاعات، کیفی با استفاده از رویکرد اکتشافی مبتنی بر استقراء و استراتژی داده بنیاد بود که از طریق فن مصاحبه عمیق، بین 15 نفر از کارشناسان (شامل سه نفر از مدیران و دو نفر از معلمان و ده نفر از کارشناسان و صاحب نظران علوم تربیتی دارای سوابق مرتبط و آشنا به شرایط و محیط مدارس، بدون طرح سؤالهای تعقیبی) تا رسیدن به مرز اشباع دادههای نظری انجام شد. روش نمونهگیری، هدفمند، از نوع قضاوتی بود و برای ارزیابی و صحت دادهها (پایایی)؛ از چهار معیار مقبولیت، قابلیت اطمینان، قابلیت انتقال و قابلیت تائیدی پیشنهادی لینکلن و گوبا (1985)، بهره گرفته شد. پس از پیادهسازی مصاحبهها، 298 کد باز تعیین شد و با استفاده از فرایند بازبینی مقولهها، مضامین محتوایی (با استفاده از نرمافزار اطلس. تی. آی) 5 عامل اصلی، به همراه 13 زیر مقوله شناسایی شدند. این عوامل شامل عوامل روابط فردی و بین فردی، عوامل روانشناختی، عوامل زیرساختی و آموزشی، عوامل اقتصادی و اجتماعی معلمان و والدین، عوامل استراتژیک بودند.
