ارائه الگوی مدیریت پویایی اجتماعی مدارس مقطع متوسطه
الموضوعات :مرتضی کلهری 1 , الهام کاویانی 2 , زهره سبزیانپور 3 , آناهیتا فرجی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحدکرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
2 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی،کرمانشاه، ایران
3 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی،کرمانشاه، ایران.
4 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی،کرمانشاه، ایران
الکلمات المفتاحية: پویایی مدارس, پویایی اجتماعی, مقطع متوسطه,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، ارائه الگوی مدیریت پویایی اجتماعی درمدارس مقطع متوسطه شهرستان کرمانشاه بوده است. نوع پژوهش کیفی و روش نظریه داده بنیاد ملاک عمل بوده است. جامعه آماری شامل مدیران مدارس مقطع متوسطه، صاحبنظران و متخصصان آموزش و پرورش بوده است. روش نمونه گیری به صورت هدفمند و گلوله برفی تا جایی ادامه یافت که پژوهشگر با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته با 15 نفر از اعضای نمونه به اشباع نظری رسید. برای اعتبارسنجی و بدست آوردن روایی داده ها از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان غیر شرکت کننده در پژوهش و پایایی مصاحبه ها به روش پیاده سازی عینی و دقیق گفتار مصاحبه شوندگان استفاده شد. با استفاده از نتایج حاصل از بررسی مبانی نظری و پیشینة پژوهش و تجزیه و تحلیل محتوای مصاحبه های انجام گرفته، مولفه ها و معیارهای اولیه مدیریت پویایی اجتماعی مدارس شناسایی شده و تعداد 325 کد باز استخراج و از تلفیق آن ها تعداد 19 کد محوری و از تلفیق آنها نیز 11 کد انتخابی احصاء گردید و طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی، مدل پارادایمی مدیریت پویایی اجتماعی مدارس در شش مقوله اصلی شرایط علی(خط مشی ها)، پدیده محوری(پویایی اجتماعی مدارس)، شرایط زمینه ای(شرایط محیطی، شرایط سازمانی)، شرایط مداخله گر(درون سازمانی، برون سازمانی)، راهبردها (فردی، سازمانی) و پیامدهای مدیریت اجتماعی پویایی مدارس (فردی، سازمانی، اجتماعی) ارائه گردیده است.
بهامین، معصومه. کوروش نیا، مریم.(1396). رابطه بین مهارتهای اجتماعی و سازگاری اجتماعی به واسطه احساس تنهایی در نوجوانان، روش ها و مدل های روان شناختی، 8 (3): 98-81.
حاجی صالحی، عایشه. (1399). شناسایی عوامل موثر بر شاداب سازی مدارس پویا، سومین همایش ملی دستاوردهای ورزش دانش آموزی، سنندج.
عباسی، رضا. هاشمی فارسی، آسیه و عباسی، مصطفی. (1395). بررسی مدیریت کلاس درس معلمان با تأکید برفنون کلاس داری آنان، نخستین همایش ملی علوم اسلامی حقوق مدیریت، قم.
Ahn, H.-J., & Rodkin, P. C. (2014). Classroom-level predictors of the social status of aggression: Friendship centralization, friendship density, teacher–student attunement, and gender, Journal of Educational Psychology, 106: 1144-1155.
Brennan, Lorraine. Cusack, Tara. Delahunt, Eamonn. Kuznes of, Sharron. Donnelly, Suzanne, (2017). Academics’ conceptualisations of the research-teaching nexus in a researchintensive Irish university: A dynamic framework for growth & development, Journal of Educational Psychology, 99: 225-241.
Dijkstra, J. K., & Gest, S. D. (2015). Peer norm salience for academic achievement, prosocial behavior, and bullying: Implications for adolescent school experiences, Journal of Early Adolescence, 35: 79-96.
Farmer, T. W., Leung, M-C., Weiss, M. P., Irvin, M. J., Meece, J. L., & Hutchins, B. C. (2011). The social network placement of rural high school students with disabilities: Centrality and peer affiliations, Exceptional Children, 78: 24-38.
Farmer, T. W., Lines, M. M. & Hamm, J. V. (2011). Revealing the invisible hand: The role of teachers in children’s peer experiences, Journal of Applied Developmental Psychology, 12 (3): 821-840.
Farmer, T. W., Reinke, W., & Brooks, D. S. (2014). Managing classrooms and challenging behavior: Theoretical considerations and critical issues, Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 22: 67-73.
Farmer, T. W., Dawes, M., Hamm, J. V., Lee, D., Mehtaji, M., Hoffman, A. S., & Brooks, D. S. (2018). Classroom Social Dynamics Management: Why the Invisible Hand of the Teacher Matters for Special Education, Remedial and Special Education, 39(3): 177–192.
Jahed, H; Rezaeyan, T; Nourian, M; Shahmohammadi, N. (2022). Dimensions and Dynamics Components of Primary Schools by Research Synthesis Method, School Administration Journal, 9 (4): 125-139.
Klijn, F., Pais, J., & Vorsatz, M. (2019). Static versus dynamic deferred acceptance in school choice: Theory and experiment, Games and Economic Behavior, 113: 147-163.
Norwalk, Kate E.; Dawes, Molly; Hamm Jill. V; & Thomas W. Farmer (2021) Improving Middle School Teachers’ Self-Reported Use of Social Dynamics Management Practices, Journal of Applied School Psychology, 37 (2): 109-126.
Salmivalli, C. (2014). Participant roles in bullying: How can peer bystanders be utilized in interventions? Theory into Practice, 53: 286-292.
Shonubi, O. K. (2012). How leadership and management dynamics contribute to school effectiveness, Doctoral dissertation, University of Pretoria.
Simbolon, Bintang R; Wibowo, T. S; & Suherman, Ujang. (2022). Social Dynamics: Does it Have an Impact on the Existence of Education? International journal of Demos, 4 (1): 251-270.
Thompson, R.G. Lucas; Goldberg, W. A.; Prause, J. (2018). Maternal work early in the lives of children and its distal associations with achievement and behavior problems: A meta-analysis, Psychological Bulletin, 136(6): 942-915.
Touw, K. W., Vogelaar, B., Bakker, M., & Resing, W. (2019). Using electronic technology in the dynamic testing of young primary school children: predicting school achievement, Educational technology research and development, 67(2): 443-465.
Vanlaar, G., Kyriakides, L., Panayiotou, A., Vandecandelaere, M., McMahon, L., De Fraine, B., & Van Damme, J. (2016). Do the teacher and school factors of the dynamic model affect high-and lowachieving student groups to the same extent? A crosscountry study, Research Papers in Education, 31(2): 183-211.
_||_