شناسایی مولفه ها و شاخص های مدیریت تعالی سازمانی به منظور ارزیابی عملکرد مدارس دولتی شهر تهران
الموضوعات :حمیدرضا اشرفی 1 , بتول فقیه آرام 2 , عباس خورشیدی 3 , سعید مرادی 4 , لیلا شریفیان 5
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران
3 - استاد گروه مدیریت آموزشی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران.
4 - استاد یار گروه علوم تربیتی، واحد اسلامشهر،دانشگاه آزاداسلامی،اسلامشهر،ایران ،تهران
5 - استادیار گروه علوم تربیتی ، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر،،تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: تعالی سازمانی, ارزیابی عملکرد, مدیریت تعالی سازمانی, دوره دوم متوسطه,
ملخص المقالة :
هدف: هدف اصلی این مقاله شناسایی مولفه ها و شاخص های مدیریت تعالی سازمانی به منظور ارزیابی عملکرد مدارس دولتی دوره دوم متوسطه شهر تهران بود. روش: روش انجام پژوهش آمیخته(کیفی-کمی) است. علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک دلفی برای شناسایی مولفه ها و شاخص های مدیریت تعالی سازمانی به منظور ارزیابی عملکرد مدارس دولتی استفاده شده است. جامعه آماری در این پژوهش کلیه خبرگان در حوزه اساتید، نخبگان و صاحب نظران سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بودند که تا اشباع نظری 15 مصاحبه صورت گرفت. مصاحبه های نیمه ساختار یافته با خبرگان به صورت پرسشنامه ای با 79 شاخص و 19 مولفه و یک سوال باز پاسخ انجام شد. یافته ها: با توجه به مصاحبه های نیمه ساختار یافته و در نهایت با استفاده از تکنیک دلفی 19 مولفه و 76 شاخص تایید شدند. نتایج معادلات ساختاری نشان داد که تمام شاخص ها، مولفه های خود را تایید نموده و مولفه ها متغیر اصلی را تایید می کنند. روایی همگرا و واگرای مدل نیز تایید شد. نتیجه گیری: استقرار سیستم مدیریت تعالی سازمانی و ارزیابی عملکرد مبتنی بر آن، می تواند راهکاری مهم در ارتقای کیفیت مدارس دولتی باشد.
تقوایی یزدی، مریم. نیازآذری، مرضیه. (1399). رابطه آیندهنگری با هوش سازمانی، خلاقیت سازمانی و تعالی سازمانی در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران به منظور ارایه مدل، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 11(4): 167-192.
جمشیدی کوهساری، محبوبه. قهرمانی، محمد. شمس مورکانی، غلامرضا. ابوالقاسمی، محمود. (1399). طراحی مدل تعالی نظام دانشگاهی با تاکید بر بنیاد مدیریت کیفیت اروپا (مورد مطالعه:دانشگاههای دولتی جامع شهر تهران)، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 11(3): 167-202.
حاجی تبار فیروزجایی، محسن. جامگوهری، صمد. میرعرب رضی، رضا. (1399). امکانسنجی بومیسازی و موقعیتیسازی برنامه درسی در مدارس ابتدایی، مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 9(4): 65-90.
خراسانی، اباصلت. عموزاده، محمد. ملامحمدی، اعظم. (1395) اعتباریابی مدل تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی ایران، آموزش و توسعه منابع انسانی، 3 (8): 21-36.
رنجگر، بایرامعلی. میرهاشمی، مالک. پاشاشریفی، حسن. (1399). فراتحلیل تأثیر عوامل فردی، آموزشگاهی و خانوادگی در عملکرد تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی، پژوهش در نظام های آموزشی، 2(32): 19-33.
گودرزی فاطمه. (1400). ترسیم نقشه فازی تعالی سازمانی در سازمان تامین اجتماعی شعبه 25 با رویکرد جایزه کیفیت اروپا، رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری, 5(4): 252-269.
مرادی، سعید. امین بیدختی، علی اکبر. (1398). نظام آموزش و پرورش و خلاء ده ساله یک الگوی عملیاتی برای ارزیابی عملکرد مدارس هیات امنایی کشور از منظر سیستم مدیریت مدرسه محور، مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، 22(1): 101-124.
همتی، پری. صفری، محمود. اولادیان، معصومه. (1399). آسیب شناسی نظام آموزش های فنی و حرفه ای براساس مدل تعالی سازمانی، نشریه پژوهش در نظام های آموزشی، 14(3): 163-185.
Abdel Azem Mostafa, H., Hassan EL-Sayed Mahfouz, H., & Mohammed Araby Ebraheem, S. (2021). Effect of Educational Program about Talent Management for Nursing Managers on Their Job Affiliation and Organizational Excellence. Egyptian Journal of Health Care, 12(2): 718-740.
Harky, Y. F. M. (2018). The significance of recruitment and selection on organizational performance: The case of private owned organizations in Erbil, North Iraq. International Journal of Contemporary Research and Review, 9(2): 20393-20401.
Hashemy, S., Yousefi, M., Soodi, S., & Omidi, B. (2016). Explaining human resources empowerment pattern and organizational excellence among employees of emergency of Guilan’s University Hospitals. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 230,:6-13.
Hijjawi, G. (2021). The effect of entrepreneurship on organizational excellence: The mediating role of visionary leadership. Management Science Letters, 11(1): 57-66.
Ida, R. C., & Maurizio, L. (2021). Supportive care centers: definition of excellence. Current Opinion in Oncology, 33(4): 267-272.
Khuda Bakhsh, D., Iqbal, J., & Naz, B. A. (2021). Total Quality Management Practices and Organizational Excellence of Government Secondary Schools in Khyber Pakhtunkhwa. Elementary Education Online, 20(5): 2839-2844.
Schereus, M. (2019). TQM in e-learning: A self assessment model and questionnaire. The TQM Journal, 10 (6):458-463.
Schindler, Laura. Puls-Elvidge, Sarah. Welzant, Heather. Crawford, Linda. (2015), Definitions of Quality in Higher Education: A Synthesis of the Literature, High Learn Resource, 5 (3): 3-13.
_||_