بررسی قابلیت پیاده مداری در افزایش حضورپذیری شهروندان با استفاده از رویکرد چیدمان فضا در محلات شهری مطالعه موردی: محله استاد سرا
الموضوعات :حمیدرضا صارمی 1 , نرگس طالب ولی اله 2 , سمیه حبیبی 3
1 - دانشیار گروه شهرسازی دانشگاه تربیت مدرس،تهران، ایران.
2 - پژوهشگر دکتری شهرسازی دانشگاه یزد، یزد، ایران.
3 - کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری، آپادانا، شیراز، ایران.
الکلمات المفتاحية: واژگان کلیدی: پیاده مداری, محله استادسرا, حضورپذیری, چیدمان فضا,
ملخص المقالة :
چکیده منافع پیاده در شهرها و امکان سنجى قابلیت پیاده روی معابر موجب عرضه روش هاى نوینى گردیده است. هدف اصلی این پژوهش بررسی و تحلیل نقش پارامترهای پیکره بندی فضایی بر قابلیت پیاده مداری در محلات شهری می باشد. روش پژوهش حاضر از نوع کمی و از ماهیت و روش کار جزء روش توصیفی- تحلیلی است و برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز از روش های کتابخانه ای و اسنادی استفاده شده است. جهت تحلیل برخی پارامترهای پیکره بندی فضایی از نقشه های تحلیل به دست آمده از کاربست نرم افزارهای DepthMap و سیستم GIS استفاده شد. قلمرو جغرافیایی پژوهش محله استاد سرا شهر رشت که دارای مساحتی بالغ بر 73 هکتار و از جمعیتی حدود 9335 نفر برخوردار می باشد. ما در این پژوهش به دنبال بررسی اثرات و قابلیت های پیاده مداری بر افزایش حضورپذیری شهروندان در فضای شهری، در محله استاد سرا می باشیم که به این منظور در ابتدا به بررسی پارامترهای چیدمان فضا در محله می پردازیم تا مشخص کنیم که خیابان های محدوده که به صورت پیاده روی مورد استفاده قرار می گیرند به چه صورتی هستند. نتایج بررسى ها حاکى از این مطلب می باشد که ساختار فضایی و ترکیب بندی شبکه معابر در این محدوده به گونه های است که دسترسی به درون این محله مناسب بوده و این محله دارای جایگاه مناسبی در ساختار و استخوان بندی کلان شهر می باشند که خود باعث ارتقاء فعالیت های اقتصادی و اجتماعی در این محله شده و شرایط توسعه کالبدی، رفاهی و زیست محیطی را فراهم می آورد.
References
Abbas Zadegan, Mustafa,)2002). Space Arrangement Method in Urban Design Process with a Look at Yazd City, Urban Management Quarterly, Issue 9, Spring 2002, Pages 65-75(in Persian)
Abbaszadegan, Mustafa, Bidram, Rasool; Mokhtarzadeh, Safoura,(2012). A structural look at repairing the network of passages in worn-out structures to solve the problem of permeability and spatial isolation of these neighborhoods; Case Study: Worn Textures of Mashhad, Urban Management Quarterly, Issue 30, Fall and Winter 2012(in Persian)
Deakin, E., Park, S., & Lee, J. S. (2014), Developing perception-based walkability index to test the impact of micro-level walkability on sustainable mode choice decision, Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, 2464, 126-134
Dervilla Mitchell a, Susan Claris b, David Edge,(2017). Human-Centered Mobility: A New Approach to Designing and Improving Our Urban Transport Infrastructure, ScienceDirect Engineering 2 (2016) 33–36
Gallimore, T, Brown, S &Werner, W, (2011) Moving beyond walkability: On the potential of health geography. Social Science & Medicine, 75, 1925-1932
Guilan Management and Planning Organization. (2017). Statistical yearbook of Gilan province, Deputy of Statistics and Information. (in Persian)
Jahangir, Saba., Saremi, Hamid Reza., Khalilabad police station, Hossein. (2020). Feasibility study of pedestrian promotion with vitality approach in urban spaces; Case study: Design of Imam Khomeini St. in Sanandaj. Journal of Islamic Iranian city studies. Spring 2020, Volume 9, Number 35, Pages 47 - 64. (in Persian)
Heidari, A. A., Amirhajlou, E., Karkhaneh, M., & Ahmadifard, N. (2014). The Quality Assessment of Public Spaces in the Urban Landscape. Armanshahr Architecture & Urban Development, 6(11), 323-335.
Kazemi, Ali; Gol Laleh, Tahereh, (2018). Recognition of Physical-Spatial Factors Affecting Citizens' Walking in Urban Neighborhoods (Case Study: Nowshahr), Journal of Urban Studies, Spring 2018, Volume 6, Number 22; Pages 89 - 97(in Persian)
Khaksari, Ali., Kheradmand, Mahnaz. (2013). Comparison of human-centered and vehicle-based transportation. Rahvar Scientific-Extension Quarterly. Tenth year, No. 22, Summer 2013. (in Persian)
Litman (2015), “Public transit investment and sustainable transportation: A review of studies of transit's impact on traffic congestion and air quality”. Research in Transportation Economics, 52, pp.15-22
Lotfi, S., & Shakibaei, A. (2014). Investigation of a Walk-Ability Index and its Relation with Built Environments, Case Study: Qourveh City. Armanshahr Architecture & Urban Development, 6(11), 383-392. (in Persian)
Marika, G., Beatrice, M., & Francesca, A. (2021). Adaptive reuse and sustainability protocols in Italy: Relationship with the circular economy. Sustainability, 13(14), 8077.
Mortezaei, Atieh; Hosseinian, Seyed Negar; Qurbanzadeh, Samira;(2017). Assessing the Challenges of Non-Realization of Non-Motor Transport System in Region One of Mashhad, Transportation Research Journal, No. 57, Winter 2016, Page 235-246(in Persian)
Poorahmad, Ahmad., Safaei, Mustafa., Zanganeh, Saeed. (2020). Spatial analysis of vitality in urban spaces Case study: 17 Shahrivar Sidewalk, Tehran. Sustainable city scientific research journal. Summer 2020, Volume 2 - Number 2, Pages 107 - 124. (in Persian)
Salehi, Ismail; Al-Mohammad, Seyedeh; Ramezani Mehrian, Majid;(2016). Spatial analysis of walking ability, a case study: District 6 of Tehran, Sefeh Magazine, No. 2016, Volume 26, Number 74; Pp. 65-85. (in Persian)
Mohamad Kashef (2021) The building blocks of walkability: Pedestrian activity in Abu Dhabi city center, Frontiers of Architectural Research, Available online 1 November 2021.
Francesco Scorza, Giovanni Fortunato, Raffaella Carbone, Beniamino Murgante Piergiuseppe Pontrandolfi. (2021) Increasing Urban Walkability through Citizens’ Participation Processes, Sustainability 2021, 13, 5835. https://doi.org/ 10.3390/su13115835
Scorza, F.; Fortunato, G. Cyclable cities.(2021). Building feasible scenarios through urban space-morphology assessment. J. Urban Plan.Dev. Journal of Urban Planning and Development Volume 147 Issue 4 - December 2021
Garau, C.; Annunziata, A.; Yamu, C. A . (2020).walkability assessment tool coupling multi-criteria analysis and space syntax: The case study of Iglesias, Italy. Eur. Plan. Stud. European Planning Studies.