آیندهپژوهی تربیت سیاسی- اجتماعی دانشآموزان براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
الموضوعات : سیاست پژوهی ایرانی (سپهر سیاست سابق)سکینه جعفری فر 1 , محمد ترابی 2
1 - دانشجوی دکتری جامعهشناسی (گرایش توسعه اقتصادی)، دانشکده علوم انسانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
2 - استادیار، دانشکده علوم انسانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
الکلمات المفتاحية: آیندهپژوهی, سند تحول بنیادین آموزش و پرورش, تربیت سیاسی, دانشآموزان, تربیت اجتماعی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر پاسخ به این پرسش اصلی است که راهکارهای موثر برای تحقق اهداف تربیت سیاسی، منطبق بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کدامند؟ در این پژوهش از روش آمیخته (کیفی، کمّی) با هدف آیندهپژوهی از طریق تکنیک دلفی که دارای ساختار پیشبینی و زایش ایده است، استفاده گردید. نتایج نشان داد افزایش انگیزه و آگاهی فرهنگیان، برای خدمت مطلوب و مشارکت موثر در مسیر اجرای اهداف اجتماعی- سیاسی سند تحول و ارتقاء شایستگیهایی نظیر رعایت قانون، مسئولیتپذیری، مشارکت اجتماعی و سیاسی و پاسداشت ارزشهای اجتماعی در جهت شکلگیری جامعۀ صالح و پیشرفت مداوم آن براساس نظام معیار اسلامی باید در دستور کار قرار گیرد. لذا، باید مدیریت آموزش سیاسی و مهارتآموزی در راستای تعامل شایسته با نهاد دولت و سایر نهادهای مدنی و سیاسی و مواجهۀ خردمندانه با تحولات اجتماعی و بهرهمندی از راهبردی تربیتی، هوشمندانه و فرصتآفرین به منظور ارائه مدل برنامه درسی و دانش سیاسی و پرورش بینش و افزایش قدرت تفکر سیاسی انتقادی و تحلیلگری و ارتقای انگیزش و تقویت توان مشارکت و همگرایی دانشآموزان در امور اجتماعی- سیاسی در یک روند تدریجی، مستمر و نظاممند حرکت کند.
جمالی، حسن (1378). مبانی علم سیاست. تهران: نشر سپاه.
دانایی، حسن (1396). روش پژوهش کمّی در مدیریت. بیجا: انتشارات صفار.
دمیرچی لو (1377). معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش. تربیت، 8، ص24.
دهخدا، علی اکبر (1386). فرهنگ لغت. تهران: موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، ج5.
شریعتی، علی (1389). مکتب تعلیم و تربیت اسلامی. تهران: چاپخش.
شیخالاسلامی، س.ح. (بیتا). گفتار امیرالمؤمنین علی(ع). قم: انتشارات انصاریان.
هشیار، محمدباقر (1335). اصول آموزش و پرورش. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
_||_Danaei, H. (2017). Quantitative research method in management. No Place: Saffar Publications. [In Persian]
Dehkhoda, A.A. (2007). Dictionary. Tehran: University of Tehran Publishing and Printing Institute, Vol.5. [In Persian]
Demirchi Lou (1998). Deputy Minister of Education. Tarbiat Magazine, 8, P.24. [In Persian]
Hushiar, M.B. (1956). Principles of Education. Tehran: University of Tehran Press. [In Persian]
Jamali, H. (1999). Fundamentals of Political Science. Tehran: Sepah Publishing. [In Persian]
Shariati, A. (2010). School of Islamic Education. Tehran: Chapakhsh. [In Persian]
Shaykh al-Islami, S.H. (Bita). Speech of Amir al-Mo''menin Ali (AS). Qom: Ansarian Publications. [In Persian]