تحلیل و تفسیر تصویرگری و رمزپردازی دوزخ از اسطوره تا عرفان
الموضوعات :
لیلا امینی لاری
1
,
فرح نیازکار
2
1 - دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور،ایران
2 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، مرودشت، ایران.
تاريخ الإرسال : 23 الجمعة , ربيع الثاني, 1441
تاريخ التأكيد : 23 الجمعة , ربيع الثاني, 1441
تاريخ الإصدار : 24 الإثنين , محرم, 1441
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
تصویرگری و رمزپردازی، ابزارهایی است که زبان اسطوره همچنین زبان نمادین عرفان برای بیان آموزه های بنیادین خویش برمی گزینند؛ مفهوم دوزخ نیز یکی از موضوع های جهان شمولی است که اسطوره و عرفان به آن پرداخته اند.
تصاویر هولناکی که از این مکان اهریمنی و ظلمانی در اساطیر ارائه شده، بیانگر عمق اندیشه و جهان نگری انسان در اعصار کهن بوده، نمایانگر نیازهای عمیق دینی و اخلاقی بشر است. دوزخ، این وادی آتشین و جایگاه ابدی دگردیسی های هراسناک روان، در اغلب متون با کلماتی مربوط به ماده توصیف شده است. آتش دوزخ، بدکاران را کیفر می دهد و از بعدی دیگر، گذرگاهی است برای عروج نفس و نفس در سیر تکاملی اش با گذری نمادین از دوزخ آتشین، به کمال می رسد. همچنین از دیدگاه عرفانی معنی تمثیلی دوزخ اشاره ای است به مراتب بعد و غفلت از تجلیات حق و محجوب بودن به حجاب های نفسانی. اگر آتش دوزخ درونی خاموش شود در آرامشی بهشت گون مسیر کمال درنوردیده می شود. نگاهی بر سیر بینش انسان به مفهوم دوزخ و آموزه هایش، از جهان اسطوره تا عرصۀ عرفان، سبب گستردگی دید و درک عمیق تر ابعاد مختلف ماجرا می شود.
المصادر:
قرآن مجید. ترجمۀ محمد مهدی فولادوند. تهران: دارالقرآن الکریم.
آملی، سید حیدر (1368) جامع الاسرار و منبع الانوار. با تصحیحات هنــری کربــن و عثمان اسماعیل. تهران : انجمن ایران شناسی فرانسه و علمی و فرهنگی.
ابن سینا (1370) رساله الطیر. تصحیح محمد حسین اکبری. تهران: الزهرا.
ابن سینا (1343) حی بی یقضان. ترجمۀ بدیع الزمان فروزانفر. تهران: ترجمه و نشر کتاب.
ارداویراف (1382) ارداویراف نامه. ترجمۀ ژاله آموزگار. تهران: معین.
اسماعیلپور، ابوالقاسم (1381) اسطورۀ آفرینش در آیین مانی با گفتاری در عرفان مانوی. تهران: کاروان.
ایونس، ورونیکا (1373) شناخت اساطیر هند. ترجمۀ باجلان فرخی. تهران: اساطیر.
باشلار، گاستون (1378) روانکاوی آتش. ترجمۀ جلال ستاری. تهران: توس.
بایار، ژان- پیر (1376) رمزپردازی آتش. ترجمۀ جلال ستاری. تهران: مرکز.
بهاء الدین ولد، محمدبن حسین خطیبی (1352) معارف، به اهتمام بدیع الزمان فروزانفر.تهران: طهوری.
بهار ، مهرداد (1378) پژوهشی در اساطیر ایران. تهران: آگاه.
بینام (1378) حماسۀ گیل گمش. ترجمۀ مهدی مقصودی. مشهد: گل آفتاب.
بینام (1380) مینوی خرد. ترجمۀ احمد تفضلی. به کوشش ژاله آموزگار. تهران: توس.
پورنامداریان، تقی (1375) رمز و داستان های رمزی در ادب فارسی. تهران: علمی و فرهنگی.
حسن زاده آملی، حسن (1356) نصوص الحکم بر فصوص الحکم. تهران: رجا.
حمویه، سعدالدین (1362) المصباح فی التصوف. مقدمه و تصحیح نجیب مایل هروی. تهران: مولی.
دانته آلیگیری (1352) کمدی الهی. ترجمۀ شجاع الدین شفا. تهران: امیرکبیر.
دوبوکور، مونیک (1376) رمزهای زنده جان، ترجمۀ جلال ستاری، تهران: مرکز.
روزبهان بقلی شیرازی (1315) عرائس البیان فی حقایق القرآن. لکهنو: چاپ سنگی.
روزبهان بقلی شیرازی (1349) عبهرالعاشقین. به سعی جواد نوربخش. تهران: خانقاه نعمت اللهی.
روزبهان بقلی شیرازی.(1360) شرح شطحیات، تصحیح و مقدمۀ هنری کربن. تهران: انجمن ایران شناسی فرانسه.
ساندرز، ن. ک (1382) بهشت و دوزخ در اساطیر بین النهرین. ترجمۀ ابوالقاسم اسماعیل پور. تهران: کاروان.
سلمی، ابی عبدالرحمان محمد (1421) حقایق التفسیر. تحقیق سید عمران. بیروت – لبنان: دارالکتب العلمیه.
سنایی، ابوالمجد مجدودبن آدم (1377) حدیقه الحقیقه و شریعه الطریقه. تصحیح مدرس رضوی. تهران: دانشگاه تهران.
سنایی، ابوالمجد مجدودبن آدم (1362) دیوان. به سعی مدرس رضوی. بی جا:کتابخانۀ سنایی.
سهروردی، شهاب الدین یحیی (1380) مجموعۀ مصنفات. تصحیح و تحشیه سید حسن نصر. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
شایگان، داریوش (1384) هانری کربن آفاق تفکر معنوی در اسلام ایرانی. ترجمۀ باقر پرهام. تهران: فرزان.
عباسی داکانی، پرویز (1380) شرح قصۀ غربت غربی. تهران: تندیس.
عطار، فریدالدین محمد (1375) دیوان. تصحیح تقی تفضلی. تهران: علمی و فرهنگی.
عین القضات، ابوالمعالی عبدالله بن محمد (1377) تمهیدات. با مقدمه و تصحیح عفیف عسیران. تهران: منوچهری.
فرنبغ دادگی (1380) بندهش.گزارنده مهرداد بهار. تهران: توس.
کربن، هانری (1383) ارض ملکوت. ترجمۀ سید ضیاءالدین دهشیری. تهران: طهوری.
کوپر،جی سی (1379) فرهنگ مصور نمادهای سنتی. ترجمۀ ملیحه کرباسیان. تهران: فرشاد.
کمبل، جوزف (1377) قدرت اسطوره. ترجمۀ عباس مخبر. تهران: مرکز.
لاهیجی، شمس الدین محمد (1374) مفاتیح الاعجاز فی شرح گلشن راز. مقدمه و تصحیح و تعلیقات محمد رضا برزگر خالقی و عفت کرباسی. تهران: زوار.
مولوی، جلال الدین محمد (1363) مثنوی معنوی. تصحیح نیکلسون. به اهتمام نصرالله پورجوادی. تهران: امیرکبیر.
میلتون، جان (1383) بهشت گمشده. ترجمۀ فریده مهدوی دامغانی. تهران: تیر.
نجم الدین رازی، ابوبکربن محمد (1374) مرصادالعباد. به اهتمام محمد امین ریاحی. تهران: علمی و فرهنگی.
نسفی، عزیزالدین (1363) زبده الحقایق. تصحیح حق وردی ناصری. تهران: طهوری.
نویا، پل (1373) تفسیر قرآنی و زبان عرفانی. ترجمۀ اسماعیل سعادت. تهران: نشر دانشگاهی.
ویرژیل (1387) انه اید. ترجمۀ میر جلال الدین کزازی. تهران: مرکز.
هومر (1375) ادیسه. ترجمۀ سعید نفیسی. تهران: علمی و فرهنگی.
هینلز، جان (1375) شناخت اساطیر ایران. ترجمۀ ژاله آموزگار و احمد تفضلی. تهران: چشمه.
_||_