نماد رنگ و حس آمیزی آن در تصویرسازی های اخوان ثالث
الموضوعات :
نسرین بیرانوند
1
,
حسین آریان
2
,
ناصر کاظم خانلو
3
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی،دانشگاه ملایر ،ملایر، ایران
2 - استادیار ،دانشگاه آزاداسلامی واحد رنجان،زنجان،ایران.
3 - استادیار ،دانشگاه پیام نور همدان ،همدان،ایران
تاريخ الإرسال : 17 الأحد , ذو الحجة, 1437
تاريخ التأكيد : 17 الأحد , ذو الحجة, 1437
تاريخ الإصدار : 14 السبت , شعبان, 1437
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
یکی از زمینههایی که در آثار ادبی به ویژه شعر از ارزش پایگاهی شایسته برخوردار است و آفرینشهای ادبی بر پایهی آن پدید می آیند حس آمیزی و تخیل با رنگ در تصاویر شعری است رنگ، به عنوان برجستهترین عنصر در حوزه محسوسات، از دیرباز تا کنون مورد توجَه انسان بوده و همواره روح و روان آدمی را مسحور قدرت خود کرده است. و یکی از عناصری است که کارکرد بسیار برجسته و در همه زمانها و نزد همهی ملتها جایگاهی درخور و شایسته دارد، در هر فرهنگی برخی از رنگها گویای نگرشها و بازگوکننده احساسها و عواطف و آرزوهای درونی مردمان است، نمود این مسأله را در رنگ پرچم ها و نشانههای ملی هر کشور میتوان یافت و امروزه رنگ مهمترین عنصر در بروز خلاقیتهای هنری و بهرهوری محسوب می شود. رنگ مایهی آرامش و هستهی آرایش جهان است. شاعران نیز در سرودههای خویش، عاطفه و احساس خود را با رنگ به تصویر میکشند و برجستهترین جنبهی تصویر در شعر عنصر رنگ است پیوندی که شاعر در میان اشیاء و پدیدههای پیرامون پدید میآورد یا به کشف آنها دست میزند گاه بر پایهی رنگ است.
المصادر:
اخوان ثالث، مهدی، (1371)، زمستان، تهران، انتشارات مروارید.
------------، (1383)، آخر شاهنامه، تهران، انتشارات مروارید، چاپ هشتم.
----------- ،(1368)، از این اوستا، تهران، انتشارات مروارید، چاپ هفتم.
-----------، (1368)، در حیاط کوچک پائیز در زندان، تهران، انتشارات بزرگمهر.
افلاکی،شمس الدین احمد(1362) مناقب العارفین ، انتشارات دنیای کتاب ، چاپ دوم.
براهنی،رضا(1358) طلا در مس ، نشر زمان، چاپ سوم.
پور علی خان،هانیه (1380) دنیای اسرار آمیز رنگها ،نشر هزاران.
خرمشاهی،بهاء الدین(1371)حافظ نامه ،انتشارات علمی – فرهنگی، چاپ چهارم.
رازی ،نجم الدین (1383) ،مرصاد العباد ،تصحیح محمد امین ریاحی ،چاپ اول ، تهران ، علمی و فرهنگی .
ستاری ، جلال،.(1376 ) مدخلی بر رمز شناسی ،تهران ، مرکز .
سپهری، سهراب، (1385)، هشت کتاب، تهران، انتشارات طهوری، چاپ چهل و سوم.
شاهین ،شهناز (1383) ، بررسی نماد رنگ در تئاتر و ادبیات و در آیین ملت ها ،شماره هجدهم ،نشریه هنرهای زیبا .
شاملو، احمد، (1385)، مجموعه ی آثار شاملو، ترهان، انتشارات نگاه.
صفری ، جهانگیر ،زارعی ،فخری (1389) بررسی عنصر رنگ در دیوان خاقانی ، مطالعات زبانی بلاغی .
.نیکوبخت ، ناصر ، قاسم زاده ،سیدعلی (1384) زمینه های نمادین رنگ در شعر معاصر ، شماره 18 ، نشریه دانشکده ادبیات علوم انسانی ، دانشگاه شهید باهنر کرمان.
شفیعی کدکنی،محمد رضا(1378)صور خیال در شعر فارسی ،انتشارات آگاه،چاپ هفتم.
.شوالیه،ژان وگربران،آلن(1388) فرهنگ نمادها، ترجمه سودابه فضایلی ، انتشارات جیحون ،چاپ دوم.
شمیسا،سیروس(1376) نقد ادبی، چاپ اول.
.علی اکبر زاده، مهدی(1378) رنگ و تربیت ، انتشارات میشا، چاپ دوم.
.کار کیا،فرزانه(1375) رنگ،بهره وری و نوآوری، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول.
ماکس،لوشر، ابی زاده ،ویدا (1369) روانشناسی رنگ ها، تهران، شرکت نشر و پخش ویس.
.مولانا ، محمد (1377) مثنوی معنوی، از روی طبع نیکلسون ، به کوشش مهدی آذریزدی،تهران ، پژوهش .
یوشیج ، نیما (1384)، مجموع کامل اشعار، گردآوری و تدوین سیروس طاهباز، تهران، انتشارات نگاه، چاپ هفتم.
_||_