پیش بینی بدتنظیمی هیجانی در افراد دارای نشانه های مرزی براساس عامل های پنجگانه شخصیت در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز
الموضوعات :رامین قاسمزاده 1 , مجید محمودعلیلو 2
1 - دانشجوی دکترای تخصصی، گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 - استاد دانشگاه، گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
هدف: از این تحقیق پیش بینی بدتنظیمی هیجانی در افراد دارای نشانه های مرزی براساس عامل های پنجگانه شخصیت در دانشجویان دانشگاه آزاد تبریز بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز که در سال تحصیلی 94-93 بودند که به روش نمونه گیری دردسترس تعداد 70 نفر انتخاب شدند و بااستفاده از مقیاس شخصیت مرزی، دشواری در تنظیم هیجان و پرسشنامه شخصیتی پنج عاملی(NEO- FFI) مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و با روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد ویژگی شخصیتی روان رنجورخویی 46 درصد، برون گرایی 53 درصد، گشودگی به تجربه 36 درصد، توافق 42 درصد و وظیفه شناسی 41 درصد توانایی پیش بینی تغییرات بدتنظیمی هیجانی در افراد دارای نشانه های مرزی را دارند. نتیجه گیری: باتوجه به نتایج حاصل می توان بیان نمود عامل های پنجگانه از توانایی بالای برای پیش بینی بدتنظیمی هیجانی در افراد دارای نشانه های مرزی برخوردار می باشد
انجمن وانپزشکی آمریکا. (2013). راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی DSM-5. ترجمه یحیی سید محمدی. (1393). ویراست پنجم، تهران: نشر روان.
رحمانی، فاتح؛ کیانی، محمد علی؛ رضاعی، فرزین؛ تصویری، مرضیه و آراسته، مدیر. (1392). بررسی نیمرخ شخصیتی و هوش هیجانی درافراد دارای اختلال شخصیت مرزی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، 18، صص 1- 12.
رمضان زاده عالیزمینی، رقیه. (1390). مقایسه روان بنههای سازش نایافته اولیه و رگه های شخصیتی در بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی، وسواسی- بی اختیاری، و گروه غیربالینی. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه کردستان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
سیدیان، مرضیه. (1392). مقایسه ویژگی های شخصیتی و هوش هیجانی در زنان قربانی خشونت های خانگی وزنان عادی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد، واحد آذربایجان شرقی.
قنادی فرنود، م و محمود علیلو، مجید. (1393). پیش بینی گرایش به مصرف سیگار، مشروبات الکلی، مواد مخدر و داروهای روان گردان بر اساس متغیرهای بدتنظیمی هیجان و تجربه کودک آزاری در افراد دارای صفات شخصیت مرزی. فصلنامه اعتیاد پژوهی سوء مصرف مواد، 30(3)، صص 97-112.
کرینگ، آن ام. (2004). آسیب شناسی روانی. ترجمه حمید شمسی پور. (1388). تهران: ارجمند.
گروسی فرشی، میرتقی. (1380). بررسی رابطه ابعاد شخصیت و منزلتهای هویتی من. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
محمود علیلو، مجید و شریفی، محمدامین. (1392). اختلال شخصیت مرزی(مبحث نظری و روشهای درمانی). چاپ اول، تهران: انتشارات ارجمند.
میرزایی نمرور، نویده. (1393). مقایسه طرح واره های اولیه و تنظیم هیجان در بیماران با اختلال شخصیت مرزی و بیماران دوقطبی. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
Carla, S., Heather, P., Carolyn, H., Amanda, V., Amee, B., Jennifer, S., & Peter, F. (2011). Theory of Mind and Emotion Regulation Difficulties in Adolescents with Borderline Traits. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 50(6), 563-573.
Claridge, G., & Broks, P. (1984). Schizotypy and hemisphere function: I. Theoretical considerations and the measurement of schizotypy. Personality and Individual Differences, 5(3), 48- 633.
Costa, P. T. & McCrae, R. R. (1992). Domains and Facets: Hierarchical Personality. Assessment Using the Revised NEO Personality Inventory. Journal of personality Assessment, 64(6), 21-50.
Edvardsen, J., Øien. P. A., Onstad, S., Skre, I., Lygren, S., & Kringlen, E. (2002). Schizotypal personality disorder inside and outside the schizophrenic spectrum. Schizophrenia Research, 54(3), 33-38.
Garnefski, N., Van Den Kommer, T., Kraaij, V., Teerds, J., Legerstee, J., & Onstein, E. (2002). The relationship between cognitive emotion regulation strategies and emotional problems: Comparison between a clinical and a nonclinical sample. European Journal of Personality, 16(2), 403-420.
Goldberg, L. R. (1990). An alternative description of personality: the big five factor structure. Journal of personality and social psychology, 12(2), 28- 34.
Gratz, L., & Roemer, E. (2004). Multidimensional Assessment of Emotion Regulation and Deregulation: Development, Factor Structure, and Initial Validation of the Difficulties in Emotion Regulation Scale. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 62(1), 11-41.
Jackson, M., & Claridge, G. (1991). Reliability and validity of a psychotic trait questionnaire (STQ). British Journal of Clinical Psychology, 30(1), 311-323.
Janice, R., Kuo, E., Khoury, R. M., Skye, F., & Alasdair, G. (2014). An examination of the relationship between childhood emotional abuse and borderline personality disorder features: The role of difficulties with emotion regulation. Child Abuse & Neglect, In Press, Corrected Proof, 12(2), 45- 50.
Landon, F., Zaki, K. G., Coifman, E.R., Kathy, R., & Berenson, G.D. (2013). Emotion Differentiation as a Protective Factor against Nonsuicidal Self-Injury in Borderline Personality Disorder. Behavior Therapy, 44(3), 529-540.
McCrae, R. R., & Costa, P. T. (1987). Validation of the five- factor model of personality across instruments and observation. Journal of personality and social psychology, 36(3), 226–239.
Mohammadzadeh, A., Goodarzi, M., Taghavi, M., & Mollazadeh, M. (2006). The Study of Factor structure, Validity, reliability and Standardization of Borderline Personality Scale (STB) in students of Shiraz University. The Journal of Fundamental of Mental Health, 12 (5), 27-28 (In Persian).
Paris, J. (2009). Treatment of borderline personality disorder. New York: Guilford Press.
Rawlings, D., Claridge, G., & Freeman, J. (2001). Principal components analysis of the Schizotypal Personality Scale (STA) and the Borderline Personality Scale (STB). Personality and Individual Differences, 31(3), 19-409.
Stephanie, D., Stepp, N., Scott, Q., Morse, A., Nolf, N., & Hallquist, A. (2014). Emotion dysregulation as a maintenance factor of borderline personality disorder features. Comprehensive Psychiatry, 55(3), 657-666.
Zeidner, M., Matthews, G., & Roberts, RD. (2009). What we know about emotional intelligence: how it a.ects learning, work, relationships, and our mental health. Massachusetts: The MIT Press, 24(1), 90-182.