تبیین اجتماعپذیری و جذب مخاطب در فرآیند طراحی داخلی غرفههای نمایشگاهی با تحلیل مولفههای ادراک مکان
الموضوعات :آزاد بهمنش 1 , مهدی خاک زند 2 , حدیثه کامران کسمایی 3
1 - دانشکده هنر و معماری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران
2 - دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران
3 - دانشکدۀ معماری و شهرسازی، گروه معماری، واحد پردیس، دانشگاه آزاد اسلامی، پردیس، ایران
الکلمات المفتاحية: اجتماعپذیری, ادراک محیط, عناصر بصری-کالبدی, معماری داخلی, غرفه نمایشگاهی,
ملخص المقالة :
فضای نمایشگاهی به عنوان بخشی از فضاهای عمومی، افراد را در درون سازمانهای فضایی گوناگون به صورت اختیاری و برای انجام فعالیتهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و غیره گرد هم میآورند. چگونگی بهرهگیری از دانش معماری در تبیین ساختار کالبدی با هدف ایجاد تعاملات اجتماعی و نمود اجتماعپذیری از موارد مهم و مشترک در حوزه بین رشتهای جامعهشناختی، روانشناسی محیط و علوم رفتاری است که در ارتباط با برنامهریزی فضاست. این تحقیق بر آن است تا نقش معماری داخلی و ادراک فضای نمایشگاهی را بر نحوه اجتماعپذیری مورد تحلیل قرار دهد و در نهایت به ارایه الگویی بهینه دست یابد. نحوه ادراک فضاهای کالبدی به مثابه متغیری مستقل بر کیفیت اجتماعپذیری (جذب مخاطب) مؤثر واقع میشود. تحلیل محیط کالبدی غرفههای نمایشگاهی به عنوان واحد مطالعه در مفهوم مکانی جمعی– رفتاری، سامانهای جمعی– فضایی را تشکیل میدهد که عاملهای اصلی با روش کیفی و کمّی جهت تبیین نتایج، مورد مطالعه قرار گرفتهاند. بعد از غربال فاکتورهای اثرگذار تحلیل محتوای متون توسط پیمایشِ دلفی، ارزیابی کمّی با توجه به حرکت تعاملی کاربر در فضا توسط شبیهسازی و محاسبات با نرمافزار Mic Mac انجام گرفته و نتایج حاصله در Scenario Wizard برای سناریوی بهینه مورد سنجش قرار گرفته که موارد مهم با تأکید بر عوامل کالبدی و بصری، عوامل: شکل، ابعاد، رنگ، نور، حرکت، خوانایی و نفوذپذیری است: بیانگر شکلهای منتظم در فرم کلی غرفهها با تأکید بر نورپردازی مصنوعی، ابعاد در مقیاس داخلی با میانگین 60 تا 100 مترمربع، راهروهایی به صورت شطرنجی در حداقل عرض 8 متر با نور ملایم.