تحلیل وضعیت مصرف رسانهای درمیان ورزشکاران شهر لنگرود و رابطه آن با متغیرهای زمینهای
الموضوعات :
آمنه لطفی
1
,
سمیه تاجیک اسماعیلی
2
,
نادر صادقی لواسانی
3
1 - کارشناس ارشد ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار و عضو هیئت علمی گروه ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - عضو هیئت علمی گروه ارتباطات، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شرق،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: مصرف رسانهای, رسانههای مکتوب, رسانههای دیداری و شنیداری, ورزشکاران, متغیرهای زمینهای, لنگرود,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف تحلیل وضعیت مصرف رسانهای ورزشکاران شهر لنگرود و مطالعه رابطه آن با متغیرهای زمینهای طراحی و اجرا شده است. روش پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی و ابزار اندازه گیری آن، پرسشنامه است. جامعه آماری پژوهش عبارت است از تمامی ورزشکاران شهر لنگرود که در سال 1402 حداقل یک نوع ورزش را به طور حرفهای دنبال میکنند. نمونه آماری بر اساس جدول مورگان 384 نفر است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش نشان داد که بیش از 68 درصد از ورزشکاران مورد مطالعه در شهر لنگرود در طول شبانه روز اصلا روزنامه نمیخوانند، بیش از 72 درصد آنان اصلا در طول شبانه روز نشریه نمی خوانند، بیش از 25 درصد آنان اصلا در طول شبانه روز کتاب نمی خوانند. 24درصد آنان بیش از 5 ساعت در شبانه روز وقت خود را در اینترنت و فضای مجازی می گذرانند. 3/43درصد آنان از میان محتوای رسانهها، اخبار و اطلاعات ورزشی را دنبال میکنند. همچنین نتایج نشان داد که میان زن بودن ورزشکاران مورد مطالعه، با خواندن روزنامه، هفته نامه، گوش دادن رادیو، سینما رفتن ، تئاتر رفتن ، رابطه منفی وجود داشته اما با خواندن کتاب در طول شبانهروز و تماشای تلویزیون داخلی و خارجی رابطه مثبت وجود دارد. میان مجرد بودن، با کتاب خواندن، تماشای تلویزیون داخلی، سینما رفتن ، گوش دادن به موسیقی ، رابطه منفی وجود دارد. اما ورزشکاران مجرد بیش از متأهلین در طول شبانهروز و هفته به رادیو گوش میدهند. همچنین میان تعداد فرزندان ، با خواندن روزنامه، هفته نامه، رابطه مثبت وجود دارد.اما میان تعداد فرزندان با تماشای تلویزیون داخلی، تماشای ماهواره شبانه روز، تماشای ماهواره ، سینما رفتن ،اینترنت و فضای مجازی، تماشاي فيلم در منزل ، دارای رابطه منفی مشاهده شده است. همچنین میان شاغل بودن ورزشکاران با گوش دادن رادیو، استفاده از اینترنت و فضای مجازی رابطه مثبت وجود داشته است.