بازنمایی گفتمان- ایدئولوژی دولت اعتدال در نظام آموزش و پرورش
الموضوعات :سید بهروز موسوی بهبید 1 , احمدعلی حسابی 2 , نبی الله ایدر 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه جامعه شناسی سیاسی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
2 - استادیار گروه جامعه شناسی سیاسی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
3 - استادیار گروه جامعه شناسی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران.
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
یکی از مهمترین اهداف و شاخصههای نظام آموزشی، از زمان تحقق جمهوری اسلامی ایران، ایجاد و بسط گفتمان ایدئولوژیکی در ساحت جامعه بوده است. بهطوریکه تاریخ این نهاد، پس از انقلاب اسلامی، نشان میدهد تحولات گستردهای در آن صورت گرفته است. این تغییرات متأثر از تغییر و تحول گفتمانها در نظام جمهوری اسلامی ایران و در چارچوب گفتمان- ایدئولوژی غالب صورت پذیرفته است. در پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف و روش- نظریه لاکلائو و موفه، به مطالعهی گفتمان- ایدئولوژی آموزشوپرورش در دولت اعتدال پرداخته و با توصیف و تبیین ماهیت و عناصر گفتمانی آموزشوپرورش، رویکرد گفتمان غالب در نظام آموزشوپرورش بررسی گردید. یافتههای تحقیق نشان میدهد نظام آموزشوپرورش در دولت اعتدال از بعد گفتمانی به عناصر گفتمانی لیبرالیسم اسلامی نزدیک شده است. لذا بر مشارکت، حقوق شهروندی، انتقادگری، عقل محوری، تحولآفرینی، خلاقیت و نوآوری، شایستهسالاری تخصص محورانه، مهارتآموزی، قانونمحوری و قانونمداری و... در اسناد خود تأکید دارد. عناصر گفتمانی فوق در چهارچوب عناصر گفتمانی نظام نوین جهانی تعامل محورانه قابل طرح است. همچنین یافتهها نشان میدهد سوژه مدنظر دولت اعتدال، سوژه سیاسی است که با عناصر و دقیقههای گفتمانی نظام لیبرال دموکرات انطباق دارد و این امر در اسناد بالادستی و کتب درسی آموزشوپرورش در رابطه با دانشآموزان کاملاً مشهود بود
_||_