رابطه انگیزههای ورزشی، کیفیت رابطه و قصد مصرف ورزشی در هواداران تیمهای فوتبال
الموضوعات : پژوهش های کاربردی در علوم ورزشی و سلامتکاظم رازی فتاحی 1 , حسین مختاری 2
1 - کارشناسی ارشد، دانشگاه قم، قم، ایران
2 - کارشناسی ارشد، دانشگاه قم، قم، ایران
الکلمات المفتاحية: کیفیت رابطه, انگیزههای ورزشی, هواداران تیمهای فوتبال, ورزش,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه انگیزههای ورزشی، کیفیت رابطه و قصد مصرف ورزشی در هواداران تیمهای فوتبال است. در این راستا، 384 نفر از هواداران ورزش فوتبال که شناخت کاملی از لیگ فوتبال و تیمهای روز داشتند، انتخاب شده و با توزیع پرسشنامه بین آنها، پاسخها جمعآوری شد و با روش معادلات ساختاری، در محیط نرمافزاری Smart-PLS روابط بین متغیرها مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که انگیزههای عاطفی، شناختی و رفتاری هواداران فوتبال، بر کیفیت رابطه، و کیفیت رابطه بر قصد مصرف ورزشی هواداران فوتبال اثرگذار است.
جماعت، خاطره؛ شعبانی بهار، غلامرضا؛ گودرزی، محمود؛ هنری، حبیب (1396). مدل رفتار مصرفکننده ورزش همگانی. پژوهشهای معاصر در مدیریت ورزشی، 7(14)، ص 41-29.
سواره، ابراهیم؛ سواره، آرام؛ قادرپور، ادریس (1398). بررسی کیفیت رابطه از دیدگاه مشتریان و ارتباط آن با وفاداری مشتریان به باشگاههای ورزشی شهرستان بوکان. در: رشت: سومین کنگره ملی دستاوردهای علوم ورزشی و سلامت.
Deci, E. & Ryan, L. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum.
Fernandes, T. & Proença, J. (2013). Reassessing relationships in consumer markets: Emotion, cognition, and consumer relationship intention. Journal of Relationship Marketing,12(1), P.41–58.
Kim, Y.K., Trail, G. & Ko, Y.J. (2011). The influence of relationship quality on sport consumption behaviors: An empirical examination of the relationship quality framework. Journal of Sport Management, 25(6), P.576-592.
Lee, M.A., Kunkel, T., Funk, D.C., Karg, A. & McDonald, H. (2019). Built to last: relationship quality management for season ticket holders. European Sport Management Quarterly, 20(3), P.364-384.
Paek, B., Morse, A., Hutchinson, S. & Lim, C.H. (2021). Examining the relationship for sport motives, relationship quality, and sport consumption intention. Sport Management Review, 24(2), P.1-23.
Park, J., Suh, Y. & Pedersen, P.M. (2016). Examining spectator motivations in major league baseball: a comparison between senior and non-senior consumers. Choregia: Sport Management International Journal, 12(2), P.13-36.
Whitburn, D., Karg, A. & Turner, P. (2020). The effect of digital integrated marketing communications on not-for-profit sport consumption behaviors. Journal of Sport Management,34(5), P.417-434.
Yoshida, M., Gordon, B., Nakazawa, M. & Biscaia, R. (2014). Conceptualization and measurement of fan engagement: Empirical evidence from a professional sport context. Journal of Sport Management, 28(4), P.399–417.
_||_