شناسایی عوامل مؤثر بر کارآفرینی صنعت ورزش
الموضوعات : Sports Science and Healthy
آمنه نیکویی
1
,
محمدرضا اسماعیلی شازندی
2
,
فریده اشرف گنجویی
3
1 - دکتری، گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی, صنعت ورزش, مشاغل ورزشی.,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر کارآفرینی صنعت ورزش بود. روش تحقيق از نوع تحقيقات كيفي با رویکرد تحلیل تماتیک است. جامعه آماری شامل اساتید مدیریت ورزشی، اساتید کارآفرینی و کسبوکار در ورزش بودند و فرایند نمونهگیری به صورت هدفمند و گلوله برفی تا رسیدن محقق به اشباع نظری انجام شد. تجزیه و تحلیل دادهها به صورت کدگذاری حاصل از مبانی نظری و مصاحبه نیمه ساختاریافته با 20 نفر از خبرگان تحقیق انجام گرفت. برای آزمون روایی و پایایی تحقیق از مقبولیت، انتقالپذیری و تأییدپذیری استفاده شد. نتایج نشان داد که عوامل موثر در توسعه کارآفرینی در صنعت ورزش کشور شامل 60 کد باز و 4 عامل اصلی شامل عوامل ساختاری، عوامل محیطی، عوامل رفتاری و عوامل فناوری بودند. همچنین نگاه جوانان به نقش فعال خود در عرصههای شغلی نقش مهمی در اشتغال آتی آنها دارد. بنابراین، پیشنهاد میشود انتظارات جوانان از آینده شغلیشان در نظر گرفته شود؛ از همینرو لزوم نگاهی ویژه به اشتغال ورزشی باید در سرلوحه برنامههای تصمیمگیرندگان قرار گیرد.
