تاثیر شخصیتهای نارسیسم و ماکیاولیسم حسابرسان بر زیرآبزنی سازمانی با نقش میانجی منفعتطلبی شخصی
الموضوعات : پژوهش های مالی و رفتاری در حسابداری
1 - استادیار گروه حسابرسی، واحد رامسر، دانشگاه آزاد اسلامی، رامسر، ایران.
الکلمات المفتاحية: نارسیسم, ماکیاولیسم, زیرآبزنی سازمانی, منفعتطلبی شخصی.,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر شخصیتهای نارسیسم و ماکیاولیسم حسابرسان بر زیرآبزنی سازمانی با نقش میانجی منفعتطلبی شخصی است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی از نوع توصیفی – پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران در سال 1402 بوده که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونهگیری در دسترس تعداد 318 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد میباشد که روایی و پایایی آن بررسی و مورد تائید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیهها، در قالب آمارهای توصیفی و استنباطی با بهکارگیری مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزارهای آماری اسپیاساس و اسمارتپیالاس صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان میدهد که شخصیتهای نارسیسم و ماکیاولیسم حسابرسان تاثیر مثبت و معنادار بر زیرآبزنی سازمانی و منفعتطلبی شخصی دارند. همچنین نتایج نشان داد که منفعتطلبی شخصی حسابرسان تاثیر مثبت و معنادار بر زیرآبزنی سازمانی دارد و نقش میانجی قوی و تشدیدکننده را بین شخصیتهای نارسیسم و ماکیاولیسم و زیرآبزنی سازمانی ایفا میکند. نتایج پژوهش گویای اهمیت ویژه زیرآبزنی سازمانی و اثرات مخرب آن در سازمانها و موسسات حسابرسی است که توجه ویژه مسئولان این حوزه را میطلبد تا از بروز شخصیتهای تاریک و منفعتطلب در سازمان جلوگیری شده و این امر به اعتلای حرفه حسابرسی و کیفیت حسابرسی بیافزاید.