اعتباریابی کانون ارزیابی ارتقایی مدیران در شرکت گاز اصفهان
الموضوعات : Educationalمهدیه سادات خشوعی 1 , حمیدرضا عریضی 2 , افشین جهانبازی 3
1 - دکتری روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
2 - عضو هیئتعلمی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
3 - دانشجو دکتری دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
الکلمات المفتاحية: کانون ارزیابی ارتقایی مدیران, پایایی, استاندارد, اعتبار,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش، اعتباریابی کانون ارزیابی ارتقایی مدیران در شرکت گاز اصفهان بود. برای دستیابی به این هدف متناسب با کانون ارزیابی طراحی شده شرکت گاز اصفهان (خشوعی، عریضی و نوری، 1393)، تعداد 8 نفر از مدیران میانی شرکت گاز اصفهان بهعنوان شرکتکننده و تعداد 13 نفر کارشناس ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی بهعنوان کارشناس و ارزیاب به روش نمونهگیری هدفمند از نوع همگون انتخاب شدند. سپس کارشناسان پرسشنامه اثربخشی دوره آموزشی، پرسشنامه اثربخشی تمرین شبیهسازی، ارزیابها پرسشنامه اثربخشی تمرین شبیهسازی و مقیاس امتیازدهی رفتاری و مدیران پرسشنامة اثربخشی تمرین شبیهسازی و پرسشنامه ابعاد مدیریتی (خشوعی، 1391) را تکمیل نمودند. به این ترتیب از طریق نظرخواهی از کارشناسان و مدیران، استاندارد بودن کانون، از طریق نظرخواهی از کارشناسان و ارزیابها اعتبار صوری کانون و از طریق نظرخواهی از مدیران، اعتبار محتوای کانون تأیید گردید. ارتباط نمرههای تمرین با پرسشنامه ابعاد مدیریتی و تحلیل چند صفت- چند روش نیز به ترتیب تأییدکننده اعتبار همزمان و اعتبار سازه کانون بود. بر اساس پایایی بین ارزیابها، پایایی درونارزیابها، پایایی بین ابعاد یکسان در تمرینهای مختلف و پایایی مقیاس امتیازدهی رفتاری نیز نتایج حاکی از پایایی مطلوب کانون بود.
