اثربخشی آموزش گروهی مهارتهای اجتماعی بر میزان توانایی و مشکلات رفتاری دختران نوجوان شاهد و ایثارگر
الموضوعات :مریم اسماعیلی 1 , ماهگل توکلی 2 , فاطمه یعقوبیان 3 , لیلا اسماعیلی 4 , سعیده مهدوی 5
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان
2 - عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان
3 - کارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه اصفهان
4 - دانشجوی دکترای روانشناسی دانشگاه اصفهان
5 - دانشجوی دکتری پزشکی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی نجفآباد
الکلمات المفتاحية: مشکلات رفتاری, آموزش مهارتهای اجتماعی, فرزندان دختر خانوادههای شاهد و ایثارگر, توانایی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر میزان توانایی و مشکلات رفتاری فرزندان نوجوان دختر شاهد و ایثارگر شهر اصفهان بود. پژوهش حاضر نیمهآزمایشی و جامعه آماری دربرگیرنده فرزندان شاهد و ایثارگر 16ـ13 سالۀ شهر اصفهان بود که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب گردیدند. بدین ترتیب که از نواحی پنجگانۀ آموزش و پرورش، ناحیۀ پنج و از 26 دبیرستان دخترانۀ این ناحیه 26 فرزند شاهد و ایثارگر بهصورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش پرسشنامه جمعیتشناختی و پرسشنامه تواناییها و مشکلات SDQ بود. یافتهها از طریق تحلیل کوواریانس چندمتغیری ( MANCOVA ) و با نرمافزار SPSS 16 تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد که در مرحله پسآزمون و پیگیری (پس از 4 ماه) به ترتیب میانگین نمرات توانایی در گروه آزمایش به شکل معناداری بیش از گروه گواه ( 021/0 > P ) و ( 003/0 > P ) و میانگین نمرات مشکلات رفتاری در گروه آزمایش به شکل معناداری کمتر از گروه گواه میباشد ( 001/0 > P ) و ( 00 4 /0 > P ) . این پژوهش بیانگر اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر بهبود میزان توانایی و کاهش مشکلات فرزندان دختران نوجوان شاهد و ایثارگر بوده است.
Brigman, G.A. & Campbell, C. (2003). Helping students improve academic achievement and school success behavior. Professional School Counseling, 7: 2, 91-98.
Brown, I., Percy, M. (2007). A Comprehensive Guide to Intellectual and Developmental. London, Powl. H. Brooks.
Chen, K. (2006). Social skills intervention for withemotional /behavioral disorders: A literature review from the American perspective. Educational Research and Reviews, 1:33, 43-1149.
Cook, C.R., Gresham, F.M., Kern, L., Barreras, R.B., Thornton, S., & Crews, S.D. (2008). Social skills training for secondary students with emotional and/or behavioral disorders: A review and analysis of the meta-analytic literature. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 16, 31-1144.
Forness, S.R. (2005). The pursuit of evidence-based practice in special ducation for children with emotional and behavioral disorders. Behavioral Disorders, 30, 311-330.
Fredrickson, B.L. (2001). The role of positive emotions in positive psychology the broden and build theory of positive emotions. American psychologyist, 56, 218-226.
Gresham, F.M. (2002b). Teaching social skills to high-risk children and youth: Preventive and remedial strategies. In M.R. Shinn, H.M. Walker, & G. Stoner (Eds), Interventions for academic behavior problems II: Preventive and remedial approaches (pp. 403-432).
Gresham, F.M., Cook, C.R., Crews, S.D., & Kern, L. (2004). Social skills training for children and youth with emotional and behavioral disorders: Validity considerations and future directions. Behavioral disorders, 30, 2-46.
Goodman, R. (1997). The Strengths and Difficulties Questtionnaire: A research note. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 38: 5, 581-586.
Hennessey, B.A. (2007). Promoting social competence in school-aged Children: The effects of the open circle program. Journal of Schoo Psychology, 45, 349-360.
Horowitz, J.L., Garber, J., Ciesla, J.A., Young, J.F., & Mufson, L. (2007). Prevention of depressive symptoms in adolescents: A randomized trial of cognitive-behavioral and interpersonal prevention programs. Journal of Consulting and Clinical psychology, 75: 5, 693-706.
Hyatt, K.J., Filler, J.W. (2007). A Comparsion of the Effects of Two Social Skills Training Approaches on Teacher and Child Behavior, Journal of Research in Childhood Education, 22: 1, 850-855.
Isen, A.M. (2000). Positive affect. in T. Dalgleish and M. Power (Eds), Handbook of cognition and Emotion. Chichester: John. Wiley and Sons.
Levine, M., Barringer, M.D. (2008). Getting the Lowdown on the Slowdown. Principal, 87: 3, 14-18.
Lewinsohn, P.M. & Gotlib, I.H. (1995). Behavioral theory and treatment of depression. In. E.E. Beckham & W.R. Leber (Eds) Handbook of Depression (2nd ed., pp. 252-375). New York: Guilford Press.
Maag, J.W. (2005). Social skills training for youth with emotional and behavioral disorders and learning disabilities: Problems, conclusions, and suggestions. Exceptionality, 13, 155-172.
Matson, J.C., Luke, M.A., & Mayville, S.B. (2004). \"The Effects of antiepileptic medications on the social skills of individuals with mental retardation\". Research in Developmental Disabilities, 25, 219-228.
Randy, L.S., Michelle, J. (2008). Exploring the Effect of Social Skills Training on Social Skills Development on Student Behavior. National Forum of Special Educational Journal, 19, 1, 18.
Scott, N., & Seglow, J. (2007). Altruism. Open University Press.
Selimbasic, Z., Sinanovic, O., Avdibegovic, E. (2012). Emotional and Behavioral problem in Children of War veterans with posttraumatic stress disorder, European Psychiatry, 27: 1, 1.
Senik, C. (2005). Income distribution and well – being: What can we learn from subjective data? Journal of Economic Surveys, 19 (1), 43-63.
Smith, S.W. & Travis, P.C. (2001). Conducting social competenceresearch considering conceptual frameworks. Behavioral Disorders, 26, 360-369.
Spence, S.H. (2003). Social skills training with children and young people: Theory, evidence and practice. Child and Adolescent Mental Health, 8, 4-96.
Taylor G.J., & Novaco, R.W. (2007). Anger dystregulation int cavell & k Malcolm (Eds), anger aggression and intervention for interpersonal violence, mahawah. N.J: Erlbaum, 354-360.
Van Vugt, E.S., Deković, M., Prinzie, P. Stams, G.J.J.M. Asscher, J.J. (2012). Evaluation of a group-based social skills training for children with problem behavior, Children and Youth Services Review, In Press, Corrected Proof.