ساختار عاملی فضیلت سازمانی و نقش رفتار شهروندی سازمانی در آن
الموضوعات :مهدیه سادات خشوعی 1 , ابوالقاسم نوری 2
1 -
2 -
الکلمات المفتاحية: ویژگیهای روانسنجی, رفتار شهروندی سازمانی, فضیلت سازمانی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخۀ فارسی مقیاس فضیلت سازمانی و پیشبینی فضیلت سازمانی با توجه به رفتار شهروندی سازمانی به مرحلۀ اجرا درآمد. 141 نفر به شیوۀ نمونهگیری تصادفی ساده از کارمندان شرکت مخابرات شهر اصفهان انتخاب و مقیاس فضیلت سازمانی (کامرون، برایت و کازا، 2004) و پرسشنامۀ رفتار شهروندی سازمانی (پودساکف، مک کنزی، مورمن و فتر، 1990) را تکمیل کردند. نتایج تحلیل عامل اکتشافی، دو عامل به نامهای خوشبینی ـ اعتماد ـ همدردی و انسجام ـ بخشش را به وضوح از هم متمایز کرد. پایایی کل پرسشنامه (93/0) و عوامل آن یعنی همدردی ـ خوشبینی ـ اعتماد (90/0)، انسجام ـ بخشش (87/0) از ضرای ب همسانی درونی مطلوبی برخوردار بودند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نیز نشان داد که بین فضیلت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی ( 01/0 P < ) و سه بُعد آن ی عنی فضیلت مدنی ( 05/0 P < )، نوعدوستی ( 01/0 P < ) ، و ادب و مهربانی ( 05/0 P < ) رابطۀ مثبت و معنیدار وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که ابعاد رفتار شهروندی سازمانی، فضیلت سازمانی و نخستین عامل آن یعنی همدردی ـ خوشبینی ـ اعتماد را پیشبینی میکنند. بنابراین مقیاس فضیلت سازمانی بهعنوان یک ابزار پایا و معتبر میتواند در پژوهشهای سازمانی مورد استفاده قرار گیرد . همچنین رفتار شهروندی سازمانی در پیشبینی فضیلت سازمانی کارایی دارد.